W środę spółka MPK Poznań podpisała umowę z Solarisem na dostawę dziewięciu nowych pojazdów o napędzie wodorowym.
Poznański przewoźnik posiada ok. 330 autobusów, z czego 58 to autobusy elektryczne (bateryjne) a 25 to elektryczne z ogniwami wodorowymi.
– Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne, bo podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej oraz są wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Zeroemisyjny tabor już teraz stanowi 25 proc. floty, a po zakończeniu dostaw najnowszych „elektryków” i „wodorowców” będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów oznaczają bowiem wycofanie z ruchu tych najmniej ekologicznych – zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.
Katowice wybierają autobusy elektryczne. Rekordowy zakup
100 mln dofinansowania na autobusy wodorowe
Nowe autobusy wodorowe wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe, wytwarzające energię elektryczną na pokładzie pojazdu poprzez reakcję wodoru z tlenem. Energia ta zasili z kolei silnik elektryczny, gwarantując cichą i płynną jazdę bez emisji spalin – jedynym produktem ubocznym pracy pojazdu jest para wodna. Dodatkowo, każdy z autobusów będzie posiadać baterię Solaris High Power, pełniącą funkcję wspomagającą ogniwo paliwowe w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię. System ten jest zoptymalizowany pod kątem długiej żywotności i wysokiej efektywności pracy.
Najnowsze autobusy wodorowe zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku. Dostawa odbędzie się w ramach projektu „Obniżenie wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań Sp. z o.o. dzięki dostawie autobusów elektrycznych, w tym z napędem wodorowym, oraz niezbędnej infrastruktury”. Na jego realizację przyznano prawie 100 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Poznań na zielonej fali
– Dobra passa MPK Poznań trwa! W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu przedsiębiorstwo zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych, a teraz jesteśmy świadkami podpisania kolejnej: na zakup łącznie 9 autobusów wodorowych. I co najważniejsze: w przypadku zakupu tych autobusów wsparcie wynosi 100 procent! To pokazuje, jak sprawnie i gospodarnie działa poznański przewoźnik, jak aktywnie i skutecznie wykorzystuje możliwości pozyskania środków zewnętrznych – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.