Kiedy banery wyborcze powinny zniknąć z naszych ulic?

1 tydzień temu





Kampania wyborcza to czas, kiedy na banery i plakaty wyborcze można się natknąć niemal wszędzie. Po wyborach nadchodzi czas na sprzątanie.

Kwestię usunięcia materiałów wyborczych z przestrzeni publicznej reguluje paragraf 6. artykułu 110. kodeksu wyborczego.

„Plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej pełnomocnicy wyborczy obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów” – czytamy w kodeksie.

Wyjątek stanowią materiały wyborcze umieszczone na obiektach i terenach prywatnych. Właściciele mogą je sobie pozostawiać, np. na pamiątkę.

Interpretacja cytowanego przepisu mówi, iż 30-dniowy termin zaczyna biec od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą (PKW). W przypadku wyborów samorządowych zagra zaczął odliczać termin 9 kwietnia. Ostatnim dniem na posprzątanie po sobie komitety i kandydaci maja 9 maja.

Druga tura

W trzech samorządach powiatu oświęcimskiego rozstrzygnięcie wyborów na burmistrzów i wójta przyniosła dopiero druga tura, która odbyła się 21 kwietnia. Jak zatem w tym przypadku wygląda kalendarz sprzątania berów i plakatów?

Jak poinformowała nas Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Oświęcimia, termin, który ustaliliśmy na 9 maja, obowiązuje po wyborach do sejmiku wojewódzkich, rady powiatu, rad miejskich i gminnych oraz po wyborze burmistrzów, prezydenta i wójtów tam, gdzie nastąpiło rozstrzygnięcie w pierwszej turze.

W gminach Kęty, Przeciszów i Zator wybory sterników skończyły się 21 kwietnia, a dzień później PKW ogłosiła wyniki. Zatem komitety wystawiające kandydatów na urząd szefa tych samorządów mają czas na posprzątanie materiałów wyborczych do 22 maja.

Co może wisieć?

Jak to w życiu bywa, od wszystkich reguł są odstępstwa. Nie inaczej jest w przypadku materiałów wyborczych. Wystarczy bowiem usunąć z nich, na przykład zakleić, nazwę komitetu, numer listy i miejsca na niej, by baner lub plakat przestał być wyborczym i stał się zwykłym banerem reklamowym. Podobnie jest w przypadku, gdy kandydaci dzięki banerów lub plakatów dziękują za wybór. Tego typu materiałów także kodeks wyborczy nie obejmuje.

Idź do oryginalnego materiału