W ramach projektu „Odbudowa systemu wodnego Kanału Elbląskiego” planowany jest m.in. remont umocnień brzegowych na odcinkach o łącznej długości niemal 34 km. Roboty mają być wykonywane w latach 2026-2028, a ich szacunkowy koszt to 258 mln zł. Drugi etap (2027–2029; 14 mln zł) będzie polegać na przebudowie m.in. odcinków obwałowań wrotami między Buczyniec a pochylnią Całuny.
Kolejny projekt, „Szlak kulturowy Kanału Elbląskiego", polegać będzie na przystosowaniu do zwiedzania pochylni oraz śluz (2026–2028; ponad 10 mln zł).
Polska Agencja Prasowa informuje, iż gdański oddział Wód Polskich projekty chce zrealizować we współpracy z podmiotami zrzeszonymi w Związku Gmin i Powiatów Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Aktualnie przygotowywane są wnioski o wsparcie z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur 2021-2027.
Obecnie przygotowujemy się do kilkuletnich inwestycji, które mają poprawić warunki żeglugi i bezpieczeństwo na Kanale Elbląskim – powiedział PAP Bogusław Pinkiewicz, rzecznik gdańskiego oddziału Wód Polskich.
Kanał Elbląski
Zbudowany został w 1862 r. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. Składa się z trzech głównych odcinków o łącznej długości 115,5 km oraz z wielu odgałęzień. W ramach kanału funkcjonuje system pięciu pochylni transportujących statki na wózkach (Całuny, Jelenie, Oleśnica, Kąty i Buczyniec), który zaprojektowano na wzór Kanału Morrisa w USA. Są też cztery śluzy: Miłomłyn, Zielona, Mała Ruś i Ostróda. W 2011 r. kanał został uznany za pomnik historii.
Przeczytaj także. Przekop Mierzei Wiślanej: awaria śluzy, ile potrwa naprawa?