Władze Kalifornii ogłosiły, iż liczba publicznie dostępnych oraz współdzielonych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (EV) w tym stanie przekroczyła 201 180. Według danych kalifornijskiej agencji energetycznej California Energy Commission (CEC), oznacza to wzrost o 22 631 punktów od ostatniego raportu z marca 2025 roku.
Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania EV
Obecnie w Kalifornii jest o 68% więcej publicznych punktów ładowania niż dystrybutorów benzyny. Publiczne ładowarki dostępne są m.in. przy sklepach, parkingach park&ride czy stacjach benzynowych, a współdzielone punkty znajdują się np. na osiedlach mieszkaniowych, w miejscach pracy, gabinetach lekarskich czy obiektach sportowych. Dodatkowo szacuje się, iż w domach jednorodzinnych zainstalowano już około 800 000 prywatnych ładowarek EV.
Z rozbudowaną siecią publicznych ładowarek, stają się one wszechobecne w Kalifornii. Naszym celem jest, aby jazda pojazdem elektrycznym była oczywistym wyborem dla mieszkańców. Są one przyjemne w prowadzeniu, nie wymagają wymiany oleju, nie powodują smogu, a ładowanie staje się coraz łatwiejsze dzięki publicznej infrastrukturze.
– Nancy Skinner, komisarz California Energy Commission
Wsparcie finansowe i dostępność ładowarek
Do końca września 2025 roku wciąż obowiązują federalne zachęty finansowe na zakup nowych pojazdów zeroemisyjnych (ZEV), w tym EV i pojazdów wodorowych – do 7 500 USD na nowe oraz do 4 000 USD na używane. Dostępne są także dofinansowania na domowe ładowarki i magazyny energii do 1 000 USD. Według władz stanowych, aż 94% mieszkańców Kalifornii mieszka w odległości do 10 minut jazdy od publicznej ładowarki EV.
Struktura sieci ładowania i wzrost liczby punktów
Najwięcej ładowarek publicznych w Kalifornii to urządzenia typu Level 2, które pozwalają naładować pojazd na dystans 25–35 mil w ciągu godziny. Coraz więcej pojawia się także szybkich ładowarek DCFC (Direct Current Fast Charger), które umożliwiają niemal pełne naładowanie pojazdu w 15–45 minut. Od ostatniego raportu liczba publicznych i współdzielonych ładowarek DCFC wzrosła o 14%, a ładowarek Level 2 o 25%.
Inwestycje i plany na przyszłość
Agencje stanowe w Kalifornii podejmują działania na rzecz dalszego rozwoju infrastruktury ładowania, m.in.:
- przyznawanie grantów na instalacje publiczne, w miejscach pracy i domach wielorodzinnych,
- priorytetowe traktowanie inwestycji w szybkie ładowarki DCFC,
- opracowanie planu infrastruktury ZEV,
- ustanowienie standardów niezawodności ładowarek.
Opublikowano także raport dotyczący realizacji rozporządzenia gubernatora Gavina Newsoma, potwierdzający zaangażowanie stanu w rozwój pojazdów zeroemisyjnych.
Ładowanie pojazdów ciężarowych i transportu publicznego
California Energy Commission poinformowała również o 20 093 punktach ładowania i tankowania wodoru dla pojazdów średnich i ciężkich (MDHD ZEV) – to wzrost o 3 766 punktów (23%) względem lutego 2025 roku. Choć pojazdy ciężarowe stanowią tylko 6% floty, odpowiadają za ponad 35% emisji z transportu i 25% drogowych emisji gazów cieplarnianych w stanie. Rozbudowa infrastruktury MDHD ZEV ma ograniczyć zanieczyszczenie powietrza, zwłaszcza w pobliżu głównych szlaków komunikacyjnych.
Źródło: California Energy Commission