Kalifornia rozbudowuje infrastrukturę dla zeroemisyjnych pojazdów ciężkich
Kalifornia to lider w rozwoju transportu zeroemisyjnego w USA. Stan uruchomił specjalny dashboard, który śledzi rozwój infrastruktury ładowania i tankowania wodoru dla średnich i ciężkich pojazdów. w tej chwili dostępnych jest już ponad 16000 takich punktów. Jednak to dopiero początek – do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 98000.

Ciężarówki generują znaczną część emisji w Kalifornii
Choć w mediach często mówi się o elektryfikacji transportu osobowego, pojazdy ciężarowe odgrywają kluczową rolę w emisji zanieczyszczeń. W Kalifornii odpowiadają one za ponad 35% transportowych emisji tlenków azotu i 25% drogowych emisji gazów cieplarnianych. Szczególnie narażone są społeczności mieszkające w pobliżu magazynów i korytarzy transportowych – często są to rejony o niskich dochodach i dużym udziale mniejszości etnicznych.
Ponad 16 000 punktów ładowania i tankowania dla ZEV
Nowy dashboard Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC) dostarcza aktualnych danych na temat infrastruktury dla pojazdów zeroemisyjnych. Według danych dostępnych na platformie:
- W stanie funkcjonuje 16327 punktów ładowania i tankowania dla ZEV.
- 144 z nich to dysze do tankowania wodoru.
- Reszta to indywidualne porty ładowania elektrycznego.
Dashboard ma pomóc w planowaniu dalszych inwestycji i zapewnić odpowiednią infrastrukturę dla rozwijającego się rynku ZEV.
Plany rozwoju infrastruktury do 2030 roku
Obecna liczba stacji to dopiero początek. Według raportu AB 2127, do 2030 roku w Kalifornii potrzeba:
- 98000 portów ładowania dla średnich i ciężkich pojazdów, z czego 6000 będzie publicznych.
- Od 1 do 601 stacji wodorowych według raportu SB 643, a do 2035 roku ta liczba może wzrosnąć do ponad 2000.
W kolejnych latach szczegółowe modelowanie tych potrzeb przeprowadzi Lawrence Berkeley National Lab. Zobacz analizę najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych na świecie.
Kalifornia liderem w USA
Pod względem infrastruktury dla średnich i ciężkich pojazdów zeroemisyjnych Kalifornia wyprzedza inne stany USA. To właśnie tutaj znajduje się najwięcej stacji ładowania i tankowania wodoru dla tego segmentu transportu. Sprawdź sytuację na rynku samochodów elektrycznych w Europie.
Zeroemisyjne autobusy w Kalifornii
Poza transportem towarowym Kalifornia inwestuje w elektryfikację komunikacji miejskiej. Na koniec 2023 roku po drogach jeździło 1 123 autobusy zeroemisyjne, w tym 173 autobusy wodorowe. Dane te nie obejmują elektrycznych autobusów szkolnych, a kolejna aktualizacja zestawienia nastąpi w kwietniu.