Rosnące potrzeby ładowania ciężarówek elektrycznych w UE
Do 2030 roku producenci ciężarówek w Unii Europejskiej będą musieli znacząco zwiększyć sprzedaż pojazdów bateryjnych (BET), by sprostać wymogom redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich na poziomie 45%. Realizacja tych celów oznacza konieczność rozwoju rozbudowanej infrastruktury ładowania dedykowanej ciężarówkom.
W 2023 r. UE przyjęła rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), które określa minimalne wymagania dla infrastruktury wspierającej pojazdy na alternatywne paliwa, w tym BET.
Wyniki analizy ICCT: skala wyzwania
Najnowsze badanie International Council on Clean Transportation (ICCT) szacuje zapotrzebowanie na infrastrukturę ładowania BET w krajach UE-27 do 2030 r. W analizie uwzględniono prognozy liczby pojazdów, ich zużycie energii, wzorce jazdy i zachowania dotyczące ładowania.
- Do 2030 r. flota BET w UE-27 będzie potrzebować od 22 do 28 GW mocy zainstalowanej w ładowarkach.
- Potrzeby te rozkładają się niemal po równo między ładowarki publiczne i prywatne.
- Oznacza to konieczność uruchomienia 150 000–175 000 ładowarek prywatnych oraz 60 000–80 000 publicznych.
- Dominującym trybem będzie ładowanie nocne, ale przewiduje się również potrzebę 4 000–5 300 ładowarek megawatowych (MW), które stanowić będą 15% całkowitej mocy, ale tylko 2% liczby punktów ładowania.
- Ładowarki o mocy 350 kW pokryją ponad połowę potrzeb szybkiego ładowania dla transportu dalekobieżnego.
Luki wobec celów AFIR
Regulacja AFIR ma zapewnić od 50% do 70% publicznych potrzeb ładowania w UE-27 do 2030 r. W przypadku głównych korytarzy transportowych TEN-T pokrycie wyniesie 65%–85%, natomiast na całej sieci TEN-T – tylko 35%–45%. Analiza pokazuje duże różnice między państwami członkowskimi: w połowie z nich AFIR pokryje zaledwie 30%–50% oczekiwanych potrzeb (np. w Holandii i Belgii), podczas gdy w Rumunii cele AFIR są dwukrotnie wyższe niż prognozowane zapotrzebowanie.
Rekomendacje dla polityki UE
- Rozwój infrastruktury na kluczowych korytarzach: Wspieranie inicjatyw takich jak Clean Transport Corridor Initiative, by przyspieszyć budowę stacji ładowania na głównych szlakach TEN-T i wdrożyć najlepsze praktyki w innych regionach.
- Uproszczenie procesów inwestycyjnych i przyłączeniowych: Nadanie stacjom ładowania statusu inwestycji o nadrzędnym interesie publicznym może przyspieszyć wydawanie pozwoleń i zmniejszyć obciążenia administracyjne dla operatorów.
- Aktywna rola operatorów sieci: Przejście od reaktywnego do proaktywnego planowania sieci elektroenergetycznej umożliwi terminową realizację inwestycji. Narodowi regulatorzy energii powinni tworzyć odpowiednie ramy regulacyjne wspierające takie działania.
- Większa transparentność i dostępność danych o możliwościach przyłączeniowych: Udostępnianie map pojemności sieci ułatwi operatorom stacji i właścicielom baz planowanie inwestycji i skróci czas oczekiwania na przyłączenie.
Zobacz również:
- Ciężkie elektryczne ciężarówki w Europie: realne osiągi i wyzwania dekarbonizacji transportu
- Dachser wdraża elektryczne ciężarówki eActros 600 do transportu dalekobieżnego
- 2 mld zł na elektryczne ciężarówki. Ruszył nabór wniosków
Źródło: ICCT Publications