Indie zobowiązały się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2070 roku, a jednym z kluczowych kroków na tej drodze jest pełna elektryfikacja transportu ciężarowego do 2050 roku. Oznacza to konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury ładowania dla ciężarówek z napędem bateryjnym.
Ambitne cele i wsparcie polityczne
Według najnowszego opracowania International Council on Clean Transportation, Indie muszą osiągnąć 100% udziału bezemisyjnych ciężarówek w sprzedaży do 2050 roku. W realizacji tego celu mają pomóc nowe regulacje dotyczące efektywności paliwowej oraz program PM E-DRIVE, oferujący zachęty dla elektrycznych ciężarówek i rozwoju infrastruktury ładowania.
Kluczowe wyzwania infrastrukturalne
Eksperci podkreślają, iż niezbędne jest rozmieszczenie ładowarek wysokiej mocy wzdłuż głównych korytarzy transportowych i w centrach logistycznych. istotną rolę odgrywają tu władze stanowe, które mają wpływ na dostępność gruntów, taryfy i możliwości sieci energetycznej. Dlatego autorzy raportu zalecają przeprowadzenie szczegółowych analiz potrzeb infrastrukturalnych na poziomie poszczególnych stanów.
Rekomendacje polityczne
- Opracowanie krajowych i stanowych map drogowych rozwoju infrastruktury ładowania
- Koordynacja planowania sieci energetycznej pod kątem ładowania ciężarówek
- Uzupełnienie braków danych o ruchu ciężarowym poprzez nowoczesne systemy gromadzenia danych
- Integracja ładowania ciężarówek elektrycznych z planowaniem logistyki i transportu
Znaczenie dla globalnej dekarbonizacji
Indie są jednym z największych rynków transportu drogowego na świecie, a skuteczna elektryfikacja ciężarówek może stać się wzorem dla innych państw rozwijających się. Szybkie wdrożenie infrastruktury ładowania pozwoli również odciążyć trudniejsze do dekarbonizacji sektory gospodarki.
Źródło: ICCT Publications