Hyundai rozpoczął budowę FSRU dla Polski. Terminal stanie 3 km od brzegu

enerad.pl 16 godzin temu

Początek budowy w Korei Południowej

We wtorek, w stoczni Hyundaia w Ulsan w Korei Południowej, rozpoczęła się budowa pływającej jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit) dla Polski. Jednostka zostanie zakontraktowana przez japońską firmę Mitsui OSK Lines (MOL) i będzie pracować w Zatoce Gdańskiej. Informację tę przekazał wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski podczas posiedzenia sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Budowa obejmuje pierwszą fazę konstrukcyjną jednostki, która potrwa około 1,5 roku. Umowę czarteru podpisano w kwietniu 2024 r. z firmą White Eagle Energy Ltd. należącą do MOL.

Harmonogram realizacji inwestycji

Zgodnie z zapowiedzią, przekazanie terminala do eksploatacji planowane jest na przełom 2027 i 2028 r. Pierwszy gaz ma popłynąć w 2028 r. W najbliższych dniach ruszą również prace offshorowe oraz budowa falochronu.

Na III kwartał 2025 r. zaplanowano rozpoczęcie prac pogłębiarskich pod stanowiska statkowe. Równolegle postępuje przygotowanie terenu budowy części lądowej, które zakończy się na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku.

Nowa infrastruktura przesyłowa

Terminal FSRU w Gdańsku będzie połączony z krajowym systemem przesyłowym gazu. W listopadzie 2024 r. Gaz-System podpisał umowy na budowę trzech lądowych gazociągów: Kolnik–Gdańsk, Gardeja–Kolnik oraz Gustorzyn–Gardeja. Łączna długość tych gazociągów to 250 km. Infrastruktura umożliwi odbiór LNG drogą morską, jego regazyfikację i przesył do odbiorców.

Zakończenie budowy wszystkich trzech odcinków gazociągów planowane jest na koniec 2026 r.

Całkowity koszt inwestycji i skala dostaw

Koszt budowy terminala – bez czarteru jednostki – to 4,5 mld zł. Dodatkowe 800 mln zł przeznaczono na budowę falochronu, co daje łączną wartość inwestycji na poziomie 5,3 mld zł. Nowy terminal umożliwi dostawy 6,1 mld mł gazu rocznie – to około 1/3 rocznego zapotrzebowania Polski.

Wiceprezes Bryszewski podkreślił, iż Orlen zarezerwował 100 proc. mocy terminala na 15 lat. Zapotrzebowanie na gaz w Polsce ma wzrosnąć do 28 mld mł w 2031 r., wobec obecnych 19 mld mł (wliczając eksport i magazynowanie). Zainteresowanie polskim gazem wyraziła również strona ukraińska.

Falochron i infrastruktura portowa

Na potrzeby terminala powstanie falochron skrzyniowy o długości 1,3 km. Jak poinformowała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, Aneta Stelmaszyk-Świerczyńska, realizowane są rozmowy z armatorami pontonów potrzebnych do budowy skrzyń. W 2025 r. ma powstać 6–7 skrzyń falochronu.

Terminal FSRU zakotwiczy na nabrzeżu 3 km od brzegu, na wschód od portu w Gdańsku. Przewidziano możliwość zakotwiczenia dwóch jednostek FSRU.

Realizacja zgodnie z harmonogramem

Zastępca dyrektora w Ministerstwie Przemysłu, Katarzyna Flak, poinformowała, iż projekt FSRU nie ma opóźnień i jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Inwestycja Gaz-Systemu będzie „kompatybilna” z działaniami realizowanymi przez Urząd Morski w Gdyni.

W grudniu 2024 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz zatwierdziła projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany terminala. Udzielono także pozwolenia na jego budowę.

Projekt ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Gaz-System, będący w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zarządza krajowym systemem przesyłowym i jest operatorem terminala LNG w Świnoujściu.

Zobacz również:
  • EcoVadis ocenił GAZ-SYSTEM – pierwsza ocena ESG z wynikiem 63/100
  • GAZ-SYSTEM zwiększa przesył gazu do Ukrainy – do 5,3 mln kWh/h do 2026 r.
  • GAZ-SYSTEM zarządza przesyłem wodoru. Nowa rola do 4 sierpnia 2026

Źródło: PAP

Idź do oryginalnego materiału