Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zadeklarował, iż polska gospodarka morska otrzyma ogromny impuls rozwojowy – w przyszłorocznym budżecie zaplanowano na ten cel aż 2,4 mld zł. Środki zostaną przeznaczone na wzmocnienie funkcji nadbałtyckich portów na rzecz bezpieczeństwa gospodarczego, żywnościowego i energetycznego kraju.
Czego dowiedzieliśmy się podczas konferencji w Gdańsku?
W zorganizowanej w czwartek w Porcie Gdańsk konferencji udział wzięli wicepremier i minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski oraz wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Obaj mówili o ważnej roli krajowych portów, które dbają o zaopatrywanie nie tylko Polski, ale i Ukrainy.
– Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa, ale nie tylko gospodarczego, również żywnościowego i energetycznego. Dlatego rozwój infrastruktury morskiej stanowi jeden z filarów naszej polityki budżetowej – mówił podczas konferencji wiceminister Marchewka.
Minister Sikorski zwrócił też uwagę na konieczność zwiększenia bezpieczeństwa na Bałtyku. Są przerywane kable podwodne, także rurociągi. Przez Bałtyk przepływa rosyjska “flota cieni”, która finansuje zbrodniczą wojnę w Ukrainie.
Za tymi deklaracjami idą pieniądze. W budżecie na 2026 r. zaplanowano wydatki na inwestycje w gospodarkę morską w wysokości 2,4 mld zł. To o 400 mln więcej niż w tym roku, co jest wyraźnym sygnałem, iż rozwój infrastruktury portowej jest dla Polski ważny.
Inwestycje w Porcie Gdańsk: obecne i planowane
W 2024 r. w polskich portach padł rekord: przeładowano w nich 3,27 mln TEU kontenerów (1 TEU to odpowiednik objętości 1 standardowego kontenera morskiego). To o 9 proc. więcej niż w roku poprzednim.
Port Gdańsk, jako największy w Polsce, miał w tym sukcesie znaczący udział – przeładowano w nim 2,2 mln TEU. Dzięki otwartemu w czerwcu 2025 r. terminalowi T3 jego zdolność przeładunkowa powiększyła się o dodatkowe 1,5 mln TEU, z 3 do 4,5 mln. W Gdańsku rozpoczęła się także budowa nowego terminalu zbożowego, który – jak zaznaczył wiceminister Marchewka – będzie w 100 proc. należał do skarbu państwa.
W Porcie Gdańsk realizowanych jest kilka inwestycji, które mają zapewnić Polsce większe bezpieczeństwo energetyczne. Przede wszystkim budowany jest terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To właśnie stamtąd będą wyruszały statki dostarczające elementy potrzebne do budowy farmy wiatrowej PGE na Bałtyku. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2026 r.
Równocześnie w Zatoce Gdańskiej powstaje pływający gazoport typu FSRU, który ma umożliwić zainteresowanym podmiotom dostęp do dostaw skroplonego gazu ziemnego bezpośrednio na morzu. W tym przypadku inwestorem jest państwowa spółka Gaz-System. Ten istotny krok ma ułatwić państwom europejskim rezygnację z importu gazu ziemnego z Rosji.