W województwie świętokrzyskim jest osiem gmin, gdzie zalegają niebezpieczne odpady. Ministerstwo Klimatu uruchomiło program, który ma finansowo pomóc samorządom usunąć odpady. Mają jednak kilka czasu, bo termin upływa 20 stycznia.
Angelina Kosiek rzeczniczka wojewody świętokrzyskiego informuje, iż ministerstwo przeznaczy na usunięcie odpadów w tym roku 200 mln zł z rezerwy celowej budżetu państwa.
– Ten program to nowość. Liczymy na to, iż będzie pomocny dla samorządów, na terenie których znajdują się niebezpieczne odpady zagrażające zdrowiu, życiu ludzkiemu bądź środowisku – mówi.
Z takiej szansy chce skorzystać starostwo powiatowe w Końskich, które nie ma pieniędzy na usunięcie niebezpiecznych chemikaliów ze Stąporkowa.
Tam niebezpieczny odpady ujawniono w listopadzie 2018 roku przy ulicy Staszica. Wojciech Owczarek członek zarządu powiatu koneckiego informuje, iż będzie zabiegał o złożenie wniosku i usunięcie odpadów, bo to na starostwie spoczywa obowiązek oczyszczenia działki chemikaliów.
– Tam jest ponad 700 pojemników o pojemności tysiąca litrów, ponad 600 metalowych beczek o pojemności 200 litrów, 220 palet z pojemnikami różnej wielkości. Koszt usunięcia szacujemy, iż będzie wynosił około 39 milionów złotych i o taką kwotę będziemy zabiegać – mówi.
W Stąporkowie odpady niebezpieczne znajdują się tuż przy placówkach oświatowych: szkole, domu dziecka i świetlicy dla niepełnosprawnych.