Podpisaliśmy umowę modernizacji ostatniej kondygnacji parkingu P+R Metro Młociny. Będzie nowa posadzka, panele fotowoltaiczne, pompa ciepła, magazyn energii. W ramach umowy wymienione zostanie również całe oświetlenie węzła na energooszczędne. A na Wilanowskiej – zielona ściana.
Parking wielopoziomowy P+R Metro Młociny działa od 2008 roku. To największy obiekt w sieci Parkuj i Jedź, z którego codziennie korzystają setki kierowców. Po kilkunastu latach użytkowania ostatnia kondygnacja, która jest jednocześnie zadaszeniem obiektu, wymaga generalnego remontu. W 2021 roku wykonaliśmy koncepcję architektoniczną, która pozwoliła nakreślić dalsze kierunki inwestycji.
Ekologicznie-ekonomicznie
Zabraliśmy się do pracy od podstaw i najpierw wykonaliśmy analizę, która podpowiedziała nam, jak ulepszyć parking, żeby był nie tylko wygodniejszy i bardziej estetyczny, ale też ekologiczny, a co za tym idzie – tańszy w użytkowaniu.
Modernizacja będzie kompleksowa, bo zamierzamy wymienić nie tylko nawierzchnię (i jednocześnie dach), po której jeżdżą auta. Chcemy, żeby parking stał się bardziej ekologiczny, a nowe rozwiązania pozwoliły znacznie ograniczyć zużycie energii ze źródeł konwencjonalnych.
Nad częścią miejsc parkingowych powstaną zadaszenia. To właśnie na tych zadaszeniach zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy około 150 kWp. Pojawią się nowe efektywne energetycznie centrale wentylacyjne, odpowiadające za wymianę powietrza na dworcu autobusowym oraz w Punkcie Obsługi Pasażerów. Pompa ciepła przygotuje ciepłą wodę użytkową w budynku parkingu P+R Metro Młociny.
Wykonawca zbuduje także magazyn energii, wymieni też oświetlenie na bardziej ekologiczne. Liczymy na to, iż dzięki nowym rozwiązaniom można będzie zaoszczędzić choćby 60 proc. energii elektrycznej, zużywanej dotychczas na oświetlenie węzła.
Dbamy i remontujemy
W latach 2018-2020 prace remontowe zostały już wykonane na poziomach 1. i 2., co przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa obiektu, jak również podniosło jego estetykę. M.in. pomalowaliśmy słupy konstrukcyjne, balustrady i klatki schodowe na kolory charakterystyczne dla pięter budowli a każdy poziom ma teraz także swoje oznaczenie literowe. Ułatwia to właścicielom odnajdywanie zaparkowanych kilka godzin wcześniej samochodów.
Kolory i litery dla wszystkich poziomu parkingu są takie same na wszystkich P+R: na poziomie zero – żółty i litera A, na pierwszym piętrze – niebieski i B, na drugim – czerwony i C, na trzecim – zielony i D, na czwartym – fioletowy i E. Dla piątego piętra zarezerwowaliśmy kolor pomarańczowy i literę F – wykorzystamy te oznaczenia jeżeli w przyszłości wybudujemy tak duży parking. Dodatkowo krawędzie słupów zostały pomalowane farbami o adekwatnościach odblaskowych.
Modernizacją zajmie się firma ZAB-BUD Sp. z o.o. Zgodnie z umową Wykonawca musi skończyć prace w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Umowa opiewa na 21,6 mln zł.
Zielona ściana na Wilanowskiej
To nie wszystkie „zielone” parkingowe zmiany. W zieloną, w dosłownym tego słowa znaczeniu, zmieni się zachodnia ściana parkingu P+R Metro Wilanowska. Zamontowany będzie na niej stelaż ze stalowych linek a w ziemi wzdłuż niej posadzony winobluszcz pięciolistkowy. To gwałtownie rosnąca roślina, rocznie pnącza mogą się wydłużać choćby o 1-2 metry. Niemniej jednak pasażerowie idący między pętlą autobusową a wejściem do stacji metra na spacer wzdłuż zielonej ściany będą musieli trochę poczekać – winobluszcz ma do obrośnięcia ok. 800 m kw. powierzchni bo ściana parkingu jest naprawdę duża, ma ok. 80 m długości i 10 wysokości.