Firma Karcher ukarana za długoletnią zmowę cenową

1 rok temu

Niemiecka firma specjalizująca się w produkcji sprzętów czyszczących od końca lat 90, będąc obecna na rynku polskim ustalała w porozumieniu ze swoimi dystrybutorami minimalne i sztywne ceny detaliczne produktów. Proceder utrzymywał się przez blisko 20 lat. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmę karę w wysokości 26 mln złotych.

Decyzja wydana przez UOKiK dotyczy działającej na terenie Polski spółki Karcher, należącej do grupy kapitałowej produkującej urządzenia czyszczące. Ze zgromadzonego przez Urząd materiału dowodowego wynika, iż od końca lat 90. przedsiębiorca w porozumieniu ze swoimi dystrybutorami ustalał minimalne i sztywne ceny detaliczne produktów. Do 2005 roku spółka narzucała swoim sieciom sprzedaży ceny produktów zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i w internecie. Po roku 2005 ustalane były głównie ceny w sklepach internetowych.

Jak informuje UOKiK w umowach pisemnych zawieranych przez firmę Karcher z dystrybutorami i ogólnych warunkach współpracy handlowej znajdowały się m.in. postanowienia, zgodnie z którymi dystrybutorzy mieli prawo kształtować ceny produktów tylko na warunkach ustalanych przez firmę Karcher. Oznaczało to, iż nabywcy produktów marki Kärcher nie mogli ich kupić taniej niż po odgórnie narzuconych cenach. Przedsiębiorcy, którzy sprzedawali produkty po niższych cenach, byli karani odbieraniem rabatów, pozbawianiem wsparcia marketingowego, a w skrajnych przypadkach możliwe było choćby wypowiadanie umów współpracy. Część sprzedawców aktywnie uczestniczyła w procederze dyscyplinowania reszty podmiotów, informując spółkę Karcher o niższych cenach.

Komentarz Prezesa #UOKiK na temat praktyk spółki
Karcher: Zmowa rozpoczęła się już pod koniec lat 90. (...) Porozumienie dotyczyło początkowo sklepów stacjonarnych, a następnie sprzedaży internetowej pic.twitter.com/P7Y16QNUQi

— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 11, 2023

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Karcher 26 mln zł kary. Warto podkreślić, iż kara byłaby o wiele wyższa, ale niemiecka firma skorzystała z programu łagodzenia kar leniency. Przyznała się do złamania prawa i współpracowała z UOKiK na etapie postępowania. Przekazał również nieznane wcześniej informacje i dowody, m.in. dotyczące czasu trwania zmowy oraz produktów, których ceny były odgórnie narzucane. Jednakże po zapoznaniu się przez Karcher z wysokością wielomilionowej kary firma wycofała się z tej procedury.

Jest to kolejny przypadek, gdzie firma z silną pozycją na rynku chcąc utrzymać lub zachować swoją pozycję oraz zwiększyć zysk działa na nie korzyść konsumenta. Na koniec 2022 r. UOKiK nałożył karę na Allegro za stosowanie praktyk monopolowych. Pierwszy zarzut dotyczy promowania własnego sklepu firmowego kosztem sprzedawców zewnętrznych. Druga decyzja wiąże się z umieszczeniem klauzuli w regulaminie Allegro, w której to spółka nadała sobie prawo do jednostronnej modyfikacji zasad korzystania z portalu. Łącznie kara wynosi 210 mln zł. Sprawa przeciw Allegro toczyła się od trzech lat i dopiero trzy dni przed końcem roku zapadł werdykt o ukaraniu portalu. Spółka zapowiada odwołanie się od decyzji, ale ma małe szanse na uniknięcie surowej grzywny.

narodowcy.net/uokik.gov.pl

Idź do oryginalnego materiału