Emisje transportowe w Europie zaczynają spadać
Całkowita emisja CO2 w europejskim transporcie wyniosła w 2024 roku 1,05 mld ton, co oznacza spadek o 5% w porównaniu do 2019 roku (1,1 mld ton). Głównym czynnikiem wpływającym na redukcję emisji jest rosnąca liczba pojazdów elektrycznych. Szacuje się, iż do końca 2025 roku po europejskich drogach będzie jeździć prawie 9 mln samochodów z napędem elektrycznym.

EV najważniejsze dla redukcji emisji
T&E podkreśla, iż bez transformacji motoryzacyjnej dodatkowe 20 mln ton CO2 trafiłoby do atmosfery. To ekwiwalent emisji siedmiu elektrowni węglowych.
William Todts, dyrektor wykonawczy T&E, skomentował:
Unijne zielone polityki zaczynają przynosić efekty. Dzięki przejściu na pojazdy elektryczne widzimy strukturalny spadek emisji transportowych. Europa stopniowo uwalnia się od zależności od ropy, ale wciąż wydajemy setki miliardów euro na import surowców energetycznych. Teraz nie jest czas na wycofywanie zielonych regulacji – to moment na ich wzmacnianie.
Europa przez cały czas zależna od importu
Pomimo postępów w redukcji emisji, Unia Europejska wciąż pozostaje uzależniona od surowców z zagranicy. w tej chwili aż 96% ropy naftowej i 90% gazu ziemnego pochodzi z importu. W przypadku kluczowych materiałów do produkcji baterii EV, UE importuje 100% litu, 75% niklu i 58% aluminium. Istnieje jednak istotna różnica – metale mogą być poddawane recyklingowi.
Zużycie surowców
Według raportu T&E w 2030 roku przeciętny samochód elektryczny zużyje przez całe swoje życie jedynie 20 litrów surowców na baterię, podczas gdy pojazd spalinowy w tym samym czasie spali ponad 12400 litrów paliwa.
Lotnictwo i żegluga wciąż problemem
Podczas gdy emisje drogowe spadają, sektor lotniczy i żegluga pozostają dużymi emitentami CO2. W 2024 roku europejskie linie lotnicze wyemitowały 143 mln ton CO2, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu z rokiem 2023. Emisje z transportu morskiego wyniosły 195 mln ton CO2e.
Od 2024 roku transport morski został włączony do unijnego systemu handlu emisjami (ETS). Dzięki temu zarówno lotnictwo, jak i żegluga przyniosły budżetowi UE 5 mld euro dochodów, a według szacunków kwota ta może wzrosnąć do 30 mld euro rocznie do 2030 roku. Środki te mogą zostać przeznaczone na rozwój ekologicznych paliw alternatywnych, które zredukują emisje w tych sektorach.

Wnioski: EV najważniejsze dla transformacji transportu
Źródło: Transport & Environment [State of European Transport].