Na koniec stycznia po polskich drogach poruszało się 146 133 samochodów elektrycznych, z czego:
- 74 225 to pojazdy w pełni elektryczne (BEV),
- 71 908 to hybrydy typu plug-in (PHEV).
Coraz większy udział w rynku zdobywają również elektryczne pojazdy użytkowe. Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wzrosła do 8316, a flota elektrycznych motorowerów i motocykli wynosi już 23 674 sztuki.
Rośnie także liczba elektrycznych autobusów, których w Polsce zarejestrowano już 1417, oraz autobusów z napędem wodorowym – tych jest 89.
Rozwój infrastruktury ładowania
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych w Polsce rozwija się również sieć stacji ładowania. Na koniec stycznia 2025 roku w kraju funkcjonowało 8899 ogólnodostępnych punktów ładowania. Wśród nich:
- 31 procent stanowiły szybkie ładowarki prądu stałego (DC),
- 69 procent to ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.
Najwięcej stacji ładowania znajduje się w największych polskich miastach, takich jak Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Kraków i Łódź.
Rejestracje pojazdów elektrycznych na stabilnym poziomie
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), wzrost rejestracji nowych i używanych samochodów elektrycznych (BEV i PHEV) w styczniu 2025 roku wyniósł 33 procent w porównaniu do stycznia 2024 roku.
Szczególnie dynamicznie rozwija się segment hybryd plug-in. Jakub Faryś, prezes PZPM, wskazuje, iż w porównaniu do stycznia 2024 roku zarejestrowano:
- o 150 więcej samochodów BEV,
- o 820 więcej hybryd plug-in.
Zdaniem eksperta, wzrost popularności PHEV może wynikać z atrakcyjnych ofert cenowych producentów oraz dążenia do spełnienia norm emisji CO₂ na 2025 rok.
Wyzwania dla elektrycznych ciężarówek
Choć Polska posiada największą flotę pojazdów ciężkich w Unii Europejskiej, w zakresie rejestracji elektrycznych ciężarówek (eHDV) pozostaje w tyle za innymi krajami. W 2024 roku Polska zajęła dopiero 10. miejsce w UE pod względem rejestracji elektrycznych ciężarówek.
Liczba rejestracji w naszym kraju wypada blado na tle innych państw:
- Hiszpania zarejestrowała 4 razy więcej elektrycznych ciężarówek,
- Holandia 7 razy więcej,
- Niemcy 35 razy więcej.
Zdaniem Jana Wiśniewskiego, dyrektora Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polska musi wdrożyć szersze działania wspierające rozwój rynku elektrycznych pojazdów ciężkich. najważniejsze znaczenie mają nowe programy dofinansowania, które mają ruszyć jeszcze w 2025 roku.
Źródło: PZPM, Gram w zielone
#Elektromobilność #SamochodyElektryczne #OZE #TransportPrzyszłości #PolskaNaPrąd