Elektromobilność w Europie: rekordowy wzrost sprzedaży i wyzwania dla producentów

enerad.pl 6 dni temu

Europejski wyścig elektromobilności nabiera tempa

W pierwszej połowie 2025 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie wzrosła o niemal 40%. To efekt obowiązujących standardów emisji CO₂, które motywują producentów do inwestycji w nowe technologie i obniżania cen modeli elektrycznych. Volkswagen, największy europejski producent, odnotował wzrost sprzedaży EV aż o 89%.

Presja ze strony azjatyckich rynków – takich jak Chiny, Indonezja czy Tajlandia – sprawia, iż europejscy producenci muszą utrzymać konkurencyjność na globalnym rynku. najważniejsze znaczenie mają tu ambitne cele klimatyczne i jasne regulacje.

Większość producentów spełni cele emisji, ale nie wszyscy

Mimo krytyki ze strony branży, niemal wszyscy europejscy producenci są na dobrej drodze do spełnienia wymagań emisji na lata 2025–2027. Wyjątkiem jest Mercedes-Benz, który według raportu Transport & Environment może nie osiągnąć celu i będzie musiał kupować kredyty emisyjne od Volvo Cars i Polestar.

Przesunięcie terminu realizacji norm z 2025 na 2027 rok skutkuje jednak ograniczeniem sprzedaży elektryków – prognozuje się, iż przez to na rynku pojawi się o 2 mln mniej EV. Dalsze łagodzenie regulacji zagraża pozycji Europy w globalnej transformacji motoryzacji.

Problemy branży motoryzacyjnej: zwolnienie tempa nie pomoże

Europejscy producenci lobbują za opóźnieniem transformacji, argumentując trudnościami na rynku chińskim i opóźnieniami w automatyzacji oraz elektryfikacji. Jednak spowolnienie wdrażania EV może tylko pogłębić problemy i sprawić, iż europejska motoryzacja pozostanie w tyle za światową czołówką.

Jeśli Europa zrezygnuje z ambicji opanowania kluczowych technologii XXI wieku, stanie się muzeum motoryzacji.

Sprzedaż aut elektrycznych rośnie na całym świecie, a eksport wymaga dostosowania się do nowych oczekiwań rynków zagranicznych.

Warunki rynkowe sprzyjają rozwojowi elektromobilności

Do końca 2025 roku na europejskim rynku pojawi się 9 nowych modeli EV w cenie od 25 tys. euro, a do 2027 r. liczba ta wzrośnie do 19. Koszty baterii mają spaść o 27% w porównaniu z 2022 rokiem, a do 2027 r. przewidywany jest kolejny spadek o 28% względem poziomu z 2025 roku.

Infrastruktura ładowania rozwija się dynamicznie – 77% głównych tras UE jest już wyposażonych w stacje ładowania, a wszystkie państwa członkowskie spełniły lub przekroczyły wymagania dotyczące liczby publicznych punktów ładowania na 2025 rok.

Zobacz również:

  • Nowe otwarcie Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych: nacisk na elektromobilność i rozwój sieci
  • TotalEnergies i XING Mobility wspólnie rozwijają technologię chłodzenia bateryjnego dla rynku elektromobilności
  • Elektromobilność w Europie: udział BEV i emisje CO2 w lipcu 2025
  • Licznik Elektromobilności: rekordowe wzrosty na rynku aut elektrycznych i infrastruktury ładowania
  • Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się

Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje

Idź do oryginalnego materiału