Fabryka Izery wraca do gry – EMP zawnioskowało o środki z KPO
Spółka Electromobility Poland (EMP) ogłosiła złożenie wniosku o 4,5 mld zł do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Środki mają umożliwić rozpoczęcie pierwszego etapu inwestycji – budowy fabryki samochodów elektrycznych w Jaworznie oraz utworzenia centrum badawczo-rozwojowego.
Prezes EMP Tomasz Kędzierski, w rozmowie z Grzegorzem Kowalczykiem z Business Insider Polska, podkreśla, iż projekt ma pełne poparcie rządu i jest przygotowany z myślą o długofalowym rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce.
— To nasza ostatnia szansa — mówi bez ogródek. — Zaczynamy nowy etap. Hub EMP to zupełnie nowa droga.
Izera ma wrócić. Ale nie jako montownia chińskich aut
EMP planuje strategiczne partnerstwo z chińskimi producentami EV – realizowane są rozmowy z największymi firmami z Państwa Środka, w tym z Geely. Optymalnym modelem współpracy ma być spółka joint venture, która nie tylko zapewni dostęp do technologii, ale także pozwoli utrzymać kontrolę nad projektem. — Od pieniędzy ważniejszy jest dla nas transfer know-how — zaznacza Kędzierski w wywiadzie dla BI Polska.
Niewykluczone, iż do życia wróci marka Izera – mimo przeszłych porażek, ma ona istotną wartość marketingową i wysoką rozpoznawalność wśród Polaków. Według EMP, rezygnacja z niej oznaczałaby konieczność poniesienia milionowych wydatków na budowę nowej marki od zera.
Bilans strat i nowy początek
Jak wynika z wypowiedzi prezesa EMP, spółka zaktualizowała wartość aktywów i przesunęła do rezerwy kwotę 244 mln zł – chodzi m.in. o nieużywane dziś prototypy, technologie i platformę zakupioną od Geely.
— Niektóre elementy po prostu się zestarzały — przyznaje Kędzierski. Podkreśla jednak, iż projekt nigdy nie miał zapewnionego ciągłego finansowania, a winą obarcza brak decyzji właścicielskich i zbyt długie przerwy w realizacji kolejnych etapów.
Mimo to EMP utrzymuje, iż ma wszystko, czego potrzeba, by projekt zakończył się sukcesem: grunt, pozwolenia, wykonawcę, partnerów i zespół. Co więcej, inwestycja ma również wesprzeć polskich dostawców i komponentystów — jednym z celów jest stworzenie krajowego huba elektromobilności.
Zobacz również:- Tata zainwestuje £4 miliardy w największą fabrykę baterii EV w Europie
- Chińskie koncerny motoryzacyjne na dywaniku regulatorów. Nowa odsłona wojny cenowej na rynku EV
- Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym
Źródło: Business Insider