Ekspert: Cła Trumpa mogą uderzyć w porty

5 dni temu

Aluminium, stal i samochody: Prezydent USA grozi nowymi cłami. Jak szacuje jeden z ekspertów, jeżeli te zmiany wejdą w życie, może to również wpłynąć na funkcjonowanie głównych niemieckich portów.
Ekspert ds. żeglugi morskiej Burkhard Lemper uważa, iż ​​amerykańskie cła mogą mieć wpływ na niemieckie porty. jeżeli produkty UE rzeczywiście zostaną objęte cłami, odbije się to przynajmniej na portach, przez które przechodzi znaczny ruch do USA, powiedział Lemper, który kieruje Instytutem Ekonomiki Żeglugi i Logistyki w Bremie. Możliwe jest obniżenie tempa wzrostu lub spadek wolumenu obrotu.

Jak powiedział Lemper Niemieckiej Agencji Prasowej, trudno jest z góry określić skalę zniszczeń. przez cały czas nie jest jasne, czy import uda się zastąpić produkcją lokalną i czy popyt spadnie z powodu wzrostu cen. W transporcie morskim ograniczenia handlowe między USA a resztą świata dotknęły głównie globalne firmy żeglugowe. W ruchu kontenerowym Bremerhaven jest szczególnie dobrze skomunikowane z USA, ale jak wyjaśnia Lemper, połączenia mają także Hamburg i Wilhelmshaven.

Według statystyk Bremenports, USA były najważniejszym partnerem handlowym portów w Bremie w zakresie ruchu kontenerowego, z udziałem wynoszącym około 17 procent (2023). Według danych Hamburg Hafen Marketing, w Hamburgu udział ten wynosił około 8,8 procent (2024). Brak danych dla Wilhelmshaven.

Cła jako taktyka negocjacyjna

Trump wielokrotnie stosował groźby wprowadzenia taryf celnych jako taktykę negocjacyjną. Obowiązujące w tej chwili cła na towary chińskie mają zostać podwojone z dziesięciu do dwudziestu procent, a cła na Meksyk i Kanadę mają wejść w życie w wysokości 25 procent. Import stali i aluminium będzie objęty taryfami celnymi w wysokości 25 procent. Trump zagroził również wprowadzeniem ceł tej samej wielkości na import z UE.

Idź do oryginalnego materiału