Efektywne zarządzanie destruktem asfaltowym

8 godzin temu

Organizacje branżowe takie jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, od wielu lat podejmują działania mające na celu uregulowanie tej kwestii. Jednym z głównych obszarów ich zainteresowania jest bezpieczne i efektywne wykorzystanie odpadów pochodzących z rozbiórki i remontów dróg, w szczególności destruktu asfaltowego.

Rozporządzenie dotyczące destruktu asfaltowego

1 stycznia 2022 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dn. 23 grudnia 2021 r., które precyzuje warunki utraty statusu odpadu dla destruktu asfaltowego. Ten materiał, powstający podczas frezowania nawierzchni asfaltowej w ramach remontów i przebudowy dróg, jest jednym z kluczowych surowców, który może być ponownie wykorzystany. Organizacje branżowe aktywnie uczestniczyły w procesie legislacyjnym, zgłaszając swoje uwagi do projektu rozporządzenia.

– W styczniu 2022 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dn. 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego. Na etapie legislacyjnym zgłaszaliśmy uwagi do projektu tego rozporządzenia, niestety większość nie została uwzględniona przez Ministra Klimatu i Środowiska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła już wprowadzać wymóg korzystania z destruktu asfaltowego w przetargach dotyczących przebudów i remontów dróg, co obejmuje inwestycje, gdzie frezuje się nawierzchnię asfaltową, a przetargi zawierają wymóg procentowego wykorzystania materiału pochodzącego z frezowania – mówi Barbara Dzieciuchowicz, Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Niestety, w praktyce pojawiają się trudności z wdrażaniem tych przepisów. Jak dodaje Barbara Dzieciuchowicz: – Wystąpiły problemy i wątpliwości związane z korzystaniem z rozporządzenia. Organizacje informowały o tym Ministerstwo Klimatu i Środowiska w pismach w 2022 i 2024 roku, jednak nie otrzymały odpowiedzi.

Trudności we wdrażaniu przepisów

Pomimo obowiązującego rozporządzenia, wiele firm drogowych napotyka trudności związane z jego praktycznym zastosowaniem. Organizacje branżowe wskazują na problemy w realizacji inwestycji drogowych, zwłaszcza spełnianie wymagań procentowego udziału destruktu asfaltowego w remontach dróg. Brak reakcji ze strony resortu tylko potwierdza, iż wciąż istnieje potrzeba uregulowania wielu obszarów związanych z zagospodarowaniem tego rodzaju odpadów.

Inne odpady budowlane – potrzeba szerszych regulacji

Destrukt asfaltowy to tylko jeden z wielu materiałów z rozbiórek i budowy, które mogą być ponownie wykorzystane. Organizacje branżowe od kilku lat apelują do Ministra Rozwoju i Technologii o wypracowanie wspólnie z Ministrem Klimatu regulacji dotyczących rodzajów i ilości odpadów, które mogłyby być zwolnione z uzyskiwania zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Celem tych działań jest ułatwienie procesu recyklingu surowców pochodzących z budowy i remontów dróg, takich jak gleba, kamienie, beton czy gruz betonowy.


Już 3 października szkolenie online

Zmiany w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi


– W lipcu 2023 roku przesłaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii tabelę z wykazem konkretnych rodzajów odpadów oraz metod ich przetwarzania, które powinny zostać uwzględnione w przyszłych regulacjach. Tabela obejmuje odpady z grupy 17, powstające podczas prac budowlanych i drogowych– informuje Barbara Dzieciuchowicz.
Włączenie tych materiałów do systemu recyklingu oraz ułatwienie ich legalnego zagospodarowania mogłoby znacząco zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo ekologiczne branży drogowej.

Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi, w tym destruktem asfaltowym, to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stoi branża drogowa. Organizacje takie jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych podejmują liczne działania na rzecz wdrożenia rozwiązań umożliwiających ponowne wykorzystanie materiałów pochodzących z budowy i rozbiórki dróg. Niemniej jednak, niezbędne są dalsze zmiany legislacyjne, które pozwolą na bardziej efektywne i proekologiczne zarządzanie tymi odpadami. Bez wsparcia w formie odpowiednich regulacji i administracyjnych ułatwień, pełne wykorzystanie potencjału recyklingu odpadów budowlanych może okazać się niemożliwe.


W dniach 14 i 15 października w Poznaniu odbędzie się

Forum Recyklingu

Podczas Forum odbędą się sesje tematyczne realizowane w ramach paneli dyskusyjnych każdorazowo poprzedzonych wystąpieniem wprowadzającym.

Więcej na temat Forum Recyklingu: forumrecyklingu.pl

Idź do oryginalnego materiału