EDGE Navigation i DNV opracują oceaniczny zbiornikowiec na ciekły wodór – projekt dla bezemisyjnego transportu energii

enerad.pl 1 dzień temu

Bezemisyjny zbiornikowiec LH₂ dla Europy

EDGE Navigation AS i DNV ogłosiły 8 lipca 2025 r. w Oslo rozpoczęcie współpracy nad stworzeniem nowej klasy jednostki pływającej – oceanicznego zbiornikowca ciekłego wodoru o pojemności 20 000 mł. Statek ma obsługiwać bliskie trasy europejskie, dostarczając zielony wodór do odbiorców przemysłowych i sektora mobilności.

Projekt przewiduje wykorzystanie wodorowego systemu napędowego, co umożliwi całkowicie bezemisyjny transport surowca. EDGE odpowiada za wymagania operacyjne oraz rozwój koncepcji i projektu bazowego, natomiast DNV zapewni ocenę zgodności z normami i przeprowadzi klasyfikację jednostki.

Współpraca kluczem do przełomu w logistyce wodoru

Nowe porozumienie wpisuje się w szersze działania na rzecz transformacji energetycznej w Europie. Zdaniem Tuva Flagstad-Andersen z DNV, udział klasyfikatora na wczesnym etapie projektu pozwoli zadbać o bezpieczeństwo i zgodność techniczną już od podstaw.

Z kolei prezes EDGE Navigation, Jakob Tolstrup-Møller, podkreślił znaczenie efektywnej logistyki oceanicznej dla skomercjalizowania rynku zielonego wodoru. Jak zaznaczył, umożliwienie taniego i niezawodnego transportu wodoru drogą morską to najważniejszy element dekarbonizacji przemysłu trudnego do elektryfikacji.

Zielony wodór i nowe standardy dla żeglugi

Projekt wpisuje się w cele unijnej strategii RePowerEU i przyszłe wymogi FuelEU Maritime oraz IMO. Wodorowy zbiornikowiec ma nie tylko dostarczać odnawialny wodór, ale również wyznaczać standardy nowej generacji niskoemisyjnych statków handlowych.

DNV, jako wiodące towarzystwo klasyfikacyjne, oraz EDGE Navigation, specjalizujące się w nowej logistyce energetycznej, planują dzięki temu partnerstwu stworzyć podwaliny pod przyszłe komercyjne wdrożenia statków napędzanych wodorem.

Zobacz również:
  • Największy na świecie statek elektryczny zaprezentowany w Hobart
  • Pierwszy europejski statek do transportu CO₂ gotowy. najważniejszy krok w stronę pełnoskalowego magazynowania CO₂ w UE
  • UE uruchamia Mechanizm Wodorowy – nowy impuls dla bezpieczeństwa energetycznego i dekarbonizacji

Źródło: EDGE Navigation

Idź do oryginalnego materiału