Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie podmioty publiczne zobowiązane są do korzystania z e-Doręczeń – systemu elektronicznego doręczania dokumentów. Tymczasem gminy powiatu lwóweckiego mają z tym problem. Ten wpisuje się w szerszy kontekst trudności z wdrożeniem nowej technologii.
Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, iż monitoruje proces wdrażania e-Doręczeń i przekazuje operatorowi usługi – Poczcie Polskiej – zgłoszenia dotyczące problemów technicznych oraz organizacyjnych. Minister Cyfryzacji, w reakcji na zgłoszenia, zwrócił się do Prezesa Poczty Polskiej z prośbą o pilne wyjaśnienie sytuacji oraz przedstawienie planu naprawczego do 23 stycznia 2025 roku.
– Szybka reakcja na zgłaszane problemy techniczne jest kluczowa dla zapewnienia skutecznego działania administracji oraz zaufania obywateli do państwa i tego będziemy oczekiwać od Poczty. – podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji.
Według danych resortu, 435 urzędów gmin w Polsce wciąż nie założyło adresów e-Doręczeń. Z danych udostępnionych przez Portal Samorządowy wynika, iż na dzień 21 stycznia na tej liście były wszystkie gminy powiatu lwóweckiego. Jak wskazują urzędnicy, problem wynika z niejasności interpretacyjnych dotyczących przepisów.
E-Doręczenia mają być nowoczesnym i efektywnym sposobem komunikacji pomiędzy administracją publiczną, obywatelami i przedsiębiorcami. System zapewnia możliwość śledzenia korespondencji, gwarantując jednocześnie jej poufność. Niestety, problemy techniczne, takie jak trudności z logowaniem, długie czasy przesyłania załączników czy brak możliwości pobrania szczegółów wiadomości, znacznie obniżają efektywność systemu.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało zorganizowanie spotkania z udziałem wszystkich interesariuszy, by wypracować rozwiązania problemów oraz przedstawić nowelizacje przepisów. Wśród proponowanych zmian znajdzie się m.in. usprawnienie obsługi technicznej oraz dokładniejsze instrukcje dla urzędów.