Złożone zostały wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla planowanej drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza – informuje GDDKiA. To właśnie te decyzje określą ostateczny przebieg trasy oraz warunki jej realizacji, tak aby inwestycja była prowadzona z poszanowaniem przyrody, krajobrazu i bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców.
Ponieważ nowa ekspresówka przebiega przez dwa województwa, dokumenty trafiły do dwóch Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska: w Olsztynie oraz w Bydgoszczy. Wnioski obejmują wskazane jako najkorzystniejsze warianty przebiegu trasy, wybrane na podstawie kryteriów środowiskowych, społecznych, technicznych i ekonomicznych. W obu postępowaniach prowadzone będą również konsultacje społeczne.
Dwa województwa, dwa warianty
Województwo kujawsko-pomorskie – wariant W1A
Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2, wraz z węzłami Sarnowo (połączenie S5 z autostradą A1), Radzyń Chełmiński oraz Świecie nad Osą. Zaplanowano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów oraz 16 obiektów drogowych pełniących jednocześnie funkcję ekologiczną. Powstanie też 42 przepustów i przejść dla małych zwierząt, a także Obwód Utrzymania Drogi oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych w rejonie Dębieńca.
Województwo warmińsko-mazurskie – wariant W4
Ten odcinek obejmuje 48,5 km nowej trasy S5 w przekroju 2×2. Przewidziano cztery węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo. Dokumentacja obejmuje 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją przejścia ekologicznego, 15 przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów, z czego 46 poprawi ciągłość korytarzy ekologicznych.
Co dalej?
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych GDDKiA przystąpi do opracowania Koncepcji programowej – dokumentu niezbędnego do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji. W jej ramach powstaną szczegółowe rozwiązania techniczne dla wariantu wskazanego w DŚU oraz przeprowadzone zostanie dokładne rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych.
Blisko 90 kilometrów nowej trasy
Budowa S5 na odcinku Ostróda – Grudziądz została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Droga połączy ekspresową S7 z autostradą A1, tworząc istotny korytarz wschód–zachód i wzmacniając komunikację regionalnych ośrodków gospodarczych. Szacowany koszt inwestycji to 6,8 mld zł. jeżeli procedury administracyjne i przetargi przebiegną sprawnie, kierowcy pojadą nową ekspresówką w 2033 roku.




![Ekologicznie – plastycznie. Kolejna udana odsłona konkursu [ZDJĘCIA]](https://wlkp24.info/wp-content/uploads/2025/11/20251125_102458.jpg)










