Druga prywatna linia kolei dużych prędkości uruchomiona

2 tygodni temu

Z początkiem września ruszyły w Chinach pierwsze pociągi na drugiej prywatnej linii kolei dużych prędkości. Linia ta prowadzi z HangZhou (chin. 杭州), stolicy prowincji ZheJiang (chin. 浙江), do oddalonego o 276 km WenZhou (chin. 温州), „chińskiego zagłębia” prywatnych firm. Pociągi poruszają się na tej trasie z prędkością do 350 km/godz., co skraca czas podróży między tymi dwoma ważnymi centrami biznesu do 87 minut. Linia kolejowa przebiega przez kilka miast, w tym YiWu (chin. 义乌), znane jako „światowa stolica 1001 drobiazgów”.

Ceny biletów na tej linii mają opierać się na mechanizmach rynkowych i będą dostosowywane do klasy i odległości podróży. Projekt ten został zrealizowany w ramach partnerstwa prywatno – państwowego, a budowę rozpoczęto w 2020 r. Do realizacji projektu powołano specjalną spółka, w której 51% udziałów ma prywatna korporacja BaiSheng United Group (chin. 百盛联合集团), a pozostała część należy do spółek państwowych:

  • China Railway Corporation (chin. 中国铁路总公司),
  • Zhejiang Communications Investment Group (chin. 浙江交通投资集团) i
  • samorządów lokalnych obszarów administracyjnych, przez które biegnie linia kolejowa.

Konsorcjum jest kierowane przez spółkę BaiSheng, która pełni rolę generalnego wykonawcy projektu, a budowę linii zlecono China Raiwalay Corporation. Zgodnie z umową podpisaną przez BaiSheng z rządem prowincji ZheJiang, linia kolejowa HangZhou-WenZhou działa w oparciu o model Build-Own-Operate-Transfer (BOOT), z okresem współpracy wynoszącym 34 lata, z możliwością przedłużenia. Obejmuje to czteroletni okres budowy i 30-letni okres eksploatacji, podczas którego zyski są dzielone z inwestorami zgodnie z uzgodnionymi warunkami. W okresie eksploatacji rząd przekaże wszystkie przychody konsorcjum. Po wygaśnięciu umowy projekt i jego aktywa zostaną przekazane rządowi bezpłatnie.

Jak wspomniano na wstępie, jest to już druga prywatna linia szybkiej kolei w Chinach. Pierwsza, o długości 266,9 km, prowadzi z HangZhou (chin. 杭州) przez ShaoXing (chin. 绍兴) do TaiZhou (chin. 台州). Została uruchomiana w 2022 r., także po 4 latach budowy. W tym przypadku 51% udziałów w projekcie ma konsorcjum prywatnych firm prowadzone przez FoSun Group (chin. 复星集团).

Rząd Chin od 2015 roku usilnie stara się przyciągać prywatny kapitał do udziału w dużych projektach infrastrukturalnych. Z początkiem tego roku Krajowa Komisja Rozwoju i Reform ChRL (NDRC, chin. 国家发展和改革委员会, utworzona w 2003 r.) przedstawiła rekomendacje dla 3 556 projektów współpracy prywatno-państwowej w dziedzinach takich jak szybkie koleje, lotniska, autostrady oraz energia jądrowa. Ogólna wartość tych projektów przekracza kwotę 5 bilionów RMB (ok. 2,73 bilionów PLN).

Na podstawie:

  • finance.sina.com.cn;
  • baijiahao.baidu.com;

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału