Dotacje na miejskie autobusy nowej generacji

1 tydzień temu

Ministerstwo Transportu (chin. 交通运输部) i Ministerstwo Finansów (chin. 财政部) opublikowały wspólny dokument pod tytułem „Zasady wdrażania dotacji na miejskie autobusy nowej generacji i odnowienie baterii zasilających” (chin. ”新能源城市公交车及动力电池更新补贴实施细则”).

Celem jest pobudzenie tego segmentu komunikacji w kierunku zielonej energii, bowiem prowadzone od 2015 r. działania nie przynoszą spodziewanych efektów. Na przeszkodzie stoją głównie wysokie ceny zakupu autobusów elektrycznych. Z końcem 2023 roku liczba autobusów w Chinach sięgnęła 682500 pojazdów, z czego 554400 to autobusy nowej energii (NEV, elektryczne czy hybrydy). To 81,2% ich ogólnej liczby. Jednak według najnowszych danych, odsetek elektrycznych autobusów w transporcie publicznym spada. W roku 2020 stanowiły one 60% taboru zasilanego silnikami hybrydowymi i elektrycznymi, w tej chwili to 30%. Jednocześnie rośnie liczba tych napędzanych tradycyjnym paliwem. Dlatego też oba ministerstwa zaoferowały 80000 RMB (ok. 44130 PLN) subwencji do zakupu każdego autobusu elektrycznego w transporcie publicznym i 42000 RMB (ok. 23168 PLN) do kosztów wymiany baterii/akumulatorów. To w opinii obu urzędów powinno rozruszać ten segment rynku motoryzacyjnego w kierunku transformacji energetycznej.

Założenia ministerstw okazały się słuszne. Już w drugim tygodniu sierpnia władze Szanghaju (24,9 mln ludności) ogłosiły plan, iż do 2027 roku zamierzają przekształcić wszystkie swoje pojazdy transportu publicznego, w tym autobusy i taksówki, w te zasilane nowa energią (elektryczne lub hybrydowe). Co roku zamierzają wymieniać 9-10% wszystkich pojazdów pracujących w ramach szanghajskiego systemu transportu publicznego. To łącznie 6200 autobusów i 11000 taksówek. Plan obejmuje również eliminację pojazdów dostawczych napędzanych silnikami wysokoprężnymi o niskich standardach emisji. Do 2027 r. łącznie 50 tysięcy pojazdów tego typu zostanie zmodernizowanych lub wymienionych.

Na podstawie:

  • auto.cnfol.com;
  • thepaper.cn;
  • jfdaily.com

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału