Ministerstwo Infrastruktury poddało konsultacjom publicznym projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów. Dotyczy on wysokości stawek w systemie eTOLL oraz listy odcinków dróg objętych tą opłatą elektroniczną.
Fundacja Pro KolejFundacja „Pro Kolej” przedstawiła swoje uwagi w ramach konsultacji, ogólnie pozytywnie oceniając kierunek zmian. Celem tych działań jest wyrównywanie warunków konkurencyjności między transportem drogowym a kolejowym, choć Fundacja uważa, iż obecna nowelizacja to krok w dobrą stronę, ale wciąż niewystarczający.
Włączenie większej liczby dróg do systemu eTOLL
W opinii Fundacji, rozszerzenie zasięgu opłat elektronicznych jest najważniejsze dla osiągnięcia zrównoważonych warunków w sektorze transportu. Organizacja zwróciła jednak uwagę, iż pomimo propozycji, wiele intensywnie wykorzystywanych tras tranzytowych przez ciężki ruch drogowy przez cały czas pozostanie poza systemem eTOLL.
Dlatego Fundacja postuluje, aby do systemu poboru opłat włączyć dodatkowe 28 odcinków dróg. W pierwszej kolejności miałyby to być trasy o największym natężeniu ruchu ciężarowego, często służące jako korytarze tranzytowe, szczególnie dla przewoźników zagranicznych. Fundacja oczekuje, iż docelowo system eTOLL obejmie całą sieć autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych w Polsce.
Konieczność modyfikacji i zróżnicowania stawek
Fundacja „Pro Kolej” uważa, iż aby efektywnie wyrównać warunki między koleją a transportem drogowym, niezbędna jest korekta stawek opłat drogowych, które, zwłaszcza na nowych autostradach i drogach ekspresowych, są zbyt niskie. Sugerują, iż na drogach najwyższej klasy stawka powinna być wielokrotnością opłaty obowiązującej na drogach jednojezdniowych.
Zaproponowany w projekcie cennik, oparty wyłącznie na klasie drogi, jest zdaniem Fundacji nieadekwatny do obecnych realiów infrastrukturalnych. Stawki powinny być bardziej zróżnicowane i, podobnie jak w transporcie kolejowym, uwzględniać: natężenie ruchu, ograniczenie zjawiska “unikania” odcinków płatnych, ochronę obszarów cennych przyrodniczo (m.in. parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000).
W związku z tym, Fundacja rekomenduje powiązanie opłaty ze stroną popytową, co jest istotne dla redukcji zatorów (kongestii) i ochrony środowiska. Zaproponowano podział stawek opłaty elektronicznej na co najmniej trzy kategorie. Pierwsza to klasyczne drogi krajowe (klasy GP i G). Druga powinna obejmować drogi krajowe przechodzące przez parki krajobrazowe, drogi krajowe z dużym natężeniem ruchu pojazdów ciężarowych (powyżej 3,5t – ponad 5 tys. na dobę) oraz wszystkie drogi ekspresowe. Natomiast trzecia autostrady oraz odcinki dróg przebiegające przez parki narodowe i rezerwaty przyrody.

2 godzin temu




.webp)






