Dolny Śląsk po raz kolejny potwierdza swoją pozycję lidera w rozwoju transportu kolejowego. W obecności marszałka województwa Pawła Gancarza oraz wicemarszałka Michała Rado, Koleje Dolnośląskie poinformowały o skorzystaniu z pełnej opcji zakupu dziesięciu nowoczesnych pociągów Elf od bydgoskiej firmy PESA. To kolejny etap dynamicznej kolejowej rewolucji w regionie.
Największa flota pięcioczłonowych Elfów w Polsce
Nowe jednostki zasilą rosnącą flotę KD, która po realizacji zamówienia będzie liczyć aż 45 pociągów Elf – najwięcej spośród wszystkich przewoźników w Polsce. Te popularne wśród pasażerów składy obsługują m.in. najważniejsze połączenia regionalne z Wrocławia do Legnicy, Lubina czy Zielonej Góry.
Jak podkreślił marszałek województwa dolnośląskiego:
– Dolny Śląsk to infrastrukturalne serce Polski, a ogromną rolę mają w tym Koleje Dolnośląskie. Dlatego niezmiernie cieszymy się, iż rozwój KD tak mocno wpływa na rozwój całego regionu. Tworzymy nowoczesną kolej i robimy to z myślą o mieszkańcach – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Kolej wraca na mapę – i to z przytupem
W ostatnich trzech latach kolej powróciła do wielu dolnośląskich miejscowości, takich jak Sobótka, Chocianów, Świeradów-Zdrój, Mirsk, Mysłakowice czy Karpacz – niektóre z nich czekały na to ponad 25 lat. To efekt polityki samorządu województwa i systematycznego wzmacniania transportu szynowego.
Wicemarszałek Michał Rado podkreśla:
– Wspólnie działamy i współpracujemy na wielu polach. Tylko w tej kadencji podpisaliśmy umowy na dostarczenie aż 30 nowych pociągów, dodatkowo mamy opcję na zamówienie kolejnych 20. I to nie koniec – bo właśnie realizowane są konsultacje nad możliwością zakupu taboru wodorowego lub akumulatorowego.
Nowoczesność, komfort i ekologia
Nowe Elfy produkowane w Bydgoszczy cechują się wysokim komfortem podróży, nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi oraz ekologicznymi napędami. Trafiają na Dolny Śląsk często choćby przed planowanym terminem, co – jak zaznacza zarząd KD – jest wynikiem długoletniej, sprawnej współpracy z producentem.
– Eksploatacja Elfów przez KD to przykład doskonałej współpracy przewoźnika i producenta taboru, a jej efekty widać każdego dnia na torach. Niezawodność pojazdów i zadowolenie pasażerów to najlepsza wizytówka tego partnerskiego podejścia. Jestem przekonany, iż przed nami jeszcze wiele wspólnych projektów zmieniających oblicze kolei regionalnej na Dolnym Śląsku – zapowiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Koleje Dolnośląskie rosną w siłę
Po zakończeniu realizacji obecnych kontraktów tabor Kolei Dolnośląskich wzrośnie do blisko 120 pojazdów, co oznacza aż 50-procentowy wzrost względem stanu sprzed kilku lat. Wraz z rozwojem floty poszerza się też oferta przewozowa – więcej połączeń, nowe kierunki i lepsze skomunikowanie także terenów poza główną siecią kolejową.
– Pasażerowie bardzo wysoko oceniają komfort podróży naszymi Elfami, które obsługują m.in. trasy do Legnicy i Lubina – to na nich kursują najszybsze pociągi regionalne w Polsce. Konsekwentnie rozwijamy flotę, inwestując nie tylko w nowoczesne elektryczne jednostki, ale również w ekodiesle – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Inwestycja na setki milionów
Wartość rozszerzonego kontraktu z Pesą opiewa na około 440 mln zł, co oznacza, iż jeden nowoczesny pociąg kosztuje 44 mln zł. Pierwsze jednostki z nowej partii trafią na Dolny Śląsk w kwietniu 2026 roku.