„Houston, mamy problem.” Te słowa, przekazane z kosmosu po eksplozji w kapsule 55 godzin po starcie misji Apollo 13 w 1970 roku, rozbrzmiały na całym świecie. Ponad 40 milionów Amerykanów z zapartym tchem oglądało, jak trzech astronautów wykonuje pozornie niemożliwe zadanie: bezpieczny powrót na Ziemię.Większość ludzi nie zdawała sobie sprawy, iż ziemski zespół doskonale poradził sobie z kryzysem. Każdy krok zapewniający bezpieczeństwo astronautom był kierowany przez niewielką, interdyscyplinarną jednostkę ekspertów NASA — niedługo nazwaną „tiger team” — która błyskawicznie zebrała się, by wymyślić prowizoryczne strategie i inżynieryjne obejścia, zachowując tlen, wodę i prąd. Ich spektakularny sukces inspiruje nowe pokolenie — w tym burmistrza Denver Mike’a Johnstona — do przenoszenia tego modelu na działania miejskie.Kilku dzisiejszych lokalnych liderów świadomie stosuje podejście tiger team — opisane już w 1964 roku przez inżyniera projektu Mercury, Waltera C. Williamsa — by gwałtownie zmobilizować wysoko wykwalifikowane osoby z różnych departamentów i dziedzin do rozwiązania palących wyzwań. W programie Government Innovations, tiger teams są kluczowym narzędziem: wykorzystując międzydziałowe talenty i kreatywność, rozwiązujemy długoletnie problemy.
Williams opisywał członków tiger team jako „niezależnych i niepohamowanych specjalistów technicznych” wybieranych ze względu na doświadczenie, energię i wyobraźnię, z zadaniem nieustannego tropienia źródeł awarii. Te multidyscyplinarne zespoły działają z jasno określonym celem. Tak jak NASA pół wieku temu, burmistrz Johnston wykorzystuje teraz kilka tiger teams, by odblokować obszary, w których administracja Denver utknęła.
Jednym z pierwszych celów Johnstona była bolączka wielu miast — długie oczekiwanie na pozwolenia budowlane. W 2022–2023 Denver odnotowało gwałtowny wzrost liczby wniosków. Johnston, obejmując urząd w lipcu 2023, popierał rozwój miasta — ale odkrył, iż opóźnienia zniechęcają inwestorów. Dlatego powołał tiger team do rozwiązania tego wąskiego gardła.
Jill Jennings Golic, specjalistka ds. planowania z ponad 20-letnim doświadczeniem, współprzewodniczyła zespołowi ds. pozwoleń i teraz kieruje powstałym w efekcie nowym biurem. Johnston zebrał kluczowych przedstawicieli z agencji takich jak transport, mieszkalnictwo i nieruchomości. Zespół spotykał się co tydzień — często z burmistrzem obecnym osobiście — by raportować postęp, identyfikować blokady i określać kolejne kroki.
Jamie Rife, członkini zespołu i dyrektorka Departamentu Stabilności Mieszkaniowej, podkreśla „Czasami trudno zmobilizować ludzi wokół tematów, które nie należą do podstawowej misji ich departamentów.”Tiger team umożliwił współpracę tam, gdzie wcześniej jej brakowało.
Burmistrz wyznaczył jasny cel: wszystkie wnioski o pozwolenie zostaną rozpatrzone w ciągu 180 dni. Aby zwiększyć motywację, deweloperzy mogli otrzymać zwrot opłaty do 10 000 USD, jeżeli miasto nie dotrzymywało terminów.
Tiger team wyzwolił strumień innowacji — od drobnych zmian po większe usprawnienia. Drobna, ale kluczowa poprawka: deweloperzy budujących bliźniaki mogli uzyskać warunkowe zgody online, co skracało czas oczekiwania i eliminowało wielokrotne składanie identycznych dokumentów.Na większą skalę Denver uruchomił nowy cyfrowy portal, pojedyncze wejście online do procesu pozwoleń. Deweloperzy mieli jasny wgląd w etapy procedur, a system stał się bardziej przejrzysty.„Proces rozwoju i pozwoleń to kooperacja z naszymi klientami, a transparentność względem społeczeństwa jest kluczowa.”Wprowadzono też publiczny pulpit nawigacyjny, pokazujący na żywo status wniosków oczekujących. Efekt? Według szacunków Denver skrócił czas oczekiwania na pozwolenia o 30 % w pierwszym roku projektu.
Drugim poważnym problemem było bezdomność uliczna — problem ogólnokrajowy. Johnston zaczął działać zanim został burmistrzem. Jako senator stanowy przewodził koalicji 260 organizacji, która uchwaliła w Colorado pierwszy w historii stanowy projekt ustawodawczy na rzecz mieszkań socjalnych — zapewniając 300 mln USD rocznie na stałe finansowanie i reformy regulacyjne.Po objęciu urzędu w połowie 2023 roku, bezdomność stała się priorytetem od pierwszego dnia.„To było priorytetem od samego początku” — mówi Cole Chandler, szef tiger team ds. bezdomności. Tiger team działał intensywnie — często codziennie — by przełamać blokady, zmieniać podejścia i realizować ambitny cel: 1200–2000 bezdomnych pod dachem do końca 2024 roku. Ten zespół opracował program „All In Mile High”: długoterminową strategię walki z bezdomnością. Od ulepszenia działań street outreach, przez koordynację danych, po zgodność z dostępną liczbą miejsc w schroniskach — tiger team pełnił rolę kontroli misji, przekształcając działania na realne rezultaty.
Chandler wymienia wdrożone działania:
- interwencje zanim powstaną obozowiska
- „ulicznych ambasadorów” budujących zaufanie z osobami bezdomnymi
- otwarcie nowych placówek jak Urban Peak — zwiększające liczbę miejsc noclegowych dla młodzieży z 40 do 136, z dodatkowymi usługami w jednym kompleksie.
Projekt wsparto funduszem RISE Denver — prawie 17 mln USD, zatwierdzonym przez obywateli. „Mieliśmy wsparcie burmistrza i wyjątkowe zaangażowanie systemu” — mówi Chandler. „To zrobiło różnicę.” Tiger team zdobył uwagę całego miasta. W styczniu 2024 Denver Post zanotował:
„Zgodnie z obietnicą burmistrza Mike’a Johnstona, około 1100 osób z centrum Denver znalazło tymczasowe schronienie w zaledwie sześć miesięcy. Prawie wszyscy przez cały czas śpią w środku, gdy nadchodzą zimne dni… Transformacja ich życia daje nam nadzieję.”
Niedawno Denver osiągnęło największy w historii kraju spadek bezdomności ulicznej w ciągu dwóch lat. Według HUD‑owskiego badania 2025 Point-In-Time, liczba osób bez schronienia spadła o 38 % w porównaniu z 2024 i o 45 % w porównaniu z 2023. To najniższy odnotowany poziom w dużym mieście uczestniczącym w PIT Count. To ogromne osiągnięcie — efekt wspólnych wysiłków burmistrza, tiger teamu i setek urzędników i partnerów społecznych.
„Denver udowadnia, iż bezdomność da się rozwiązać, jeżeli jesteśmy gotowi do działania.”
Sukces nie był przypadkowy. Wynikał z skoncentrowanej realizacji, jasnych celów i mechanizmów dostawy efektów — modeli takich jak: szkolenia przywódcze, lepsze praktyki danych i wsparcie innowacyjnych rozwiązań — przekształcających odważne pomysły w namacalne rezultaty. Johnston pokazuje, iż burmistrzowie z determinacją — i odpowiednimi narzędziami — mogą przełamać biurokratyczne opory. Tworząc zespół celowy, deklarując misję i mobilizując działania, sięgają po kosmiczne cele. Denver daje przykład.