Dekarbonizacja motoryzacji: elektryfikacja i paliwa odnawialne – duet nie do zastąpienia

enerad.pl 1 tydzień temu

Dlaczego sama elektryfikacja nie wystarczy?

Samochody osobowe odpowiadają za około 9,5% globalnych emisji CO₂, co czyni ten sektor jednym z kluczowych źródeł zmian klimatycznych. Choć pojazdy elektryczne (EV) są uważane za fundament transformacji, wyzwanie jest bardziej złożone – na drogach już dziś jeżdżą miliony aut z silnikami spalinowymi (ICE), które pozostaną w użyciu przez wiele lat.

Wnioski z najnowszych badań

Badanie prowadzone przez Christopha Faltera, szefa strategii w szwajcarskiej firmie Synhelion, opublikowane w czasopiśmie „npj Sustainable Mobility and Transport”, analizuje różne scenariusze elektryfikacji i ścieżki dekarbonizacji sektora samochodowego. Wyniki wskazują, że:

  • Elektryfikacja jest kluczowa, ale niewystarczająca. choćby przy ambitnych założeniach dotyczących tempa adopcji EV, przez dekady pozostanie duża liczba pojazdów spalinowych – zwłaszcza w krajach rozwijających się.
  • Odnawialne paliwa zamykają lukę. Tzw. „drop-in fuels” pochodzenia odnawialnego mogą ograniczyć emisje choćby o 80–90% w stosunku do paliw kopalnych. Bez ich wdrożenia cele klimatyczne są poza zasięgiem.
  • Zakaz sprzedaży pojazdów ICE ma znaczenie, ale nie jest kluczowy. Ważniejsze są szybka elektryfikacja i wdrażanie odnawialnych paliw niż sama data wprowadzenia zakazu.

Korzyści z podejścia komplementarnego

Strategia łącząca elektryfikację i paliwa odnawialne zapewnia:

  • Szybszy efekt ekologiczny – redukcja emisji zarówno wśród nowych, jak i istniejących pojazdów.
  • Odporność na opóźnienia – jeżeli elektryfikacja napotka bariery (np. infrastrukturalne), odnawialne paliwa mogą wypełnić lukę.
  • Większą równość – kraje rozwijające się mogą zwiększać dostępność mobilności bez utrwalania emisji, a starsze auta w krajach rozwiniętych również stają się częścią rozwiązania.

Technologia Synhelion – przykład wdrożenia

Synhelion opracowuje odnawialne paliwa syntetyczne, w tym benzynę, olej napędowy i paliwo lotnicze. Technologia firmy wykorzystuje energię odnawialną do przekształcania biometanu, CO₂ i wody w paliwa, które mogą być stosowane bez modyfikacji w istniejących silnikach oraz infrastrukturze.

Podsumowanie: synergia zamiast rywalizacji

Jak wskazują autorzy badania, prawdziwy postęp w dekarbonizacji motoryzacji wymaga otwartości technologicznej i synergii. Elektryczne pojazdy i odnawialne paliwa to nie konkurenci, ale uzupełniające się elementy, które razem mogą zapewnić czystą, niezawodną i przystępną cenowo mobilność.

Zobacz również:

  • Historyczny przejazd: Audi Sport quattro zasilane benzyną słoneczną Synhelion

Źródło: Synhelion

Idź do oryginalnego materiału