W imieniu mieszkańców Rogalinka, Sasinowa, Rogalina oraz Świątnik Stowarzyszenie Wspólnie dla Zmiany złożyło obywatelski projekt uchwały, który miał na celu wprowadzenie linii autobusowej nr 651, istotnej dla komunikacji lokalnej. Projekt, opatrzony 729 podpisami poparcia, trafił do Rady Miejskiej w Mosinie, a jego omawianie miało miejsce podczas sesji 30 października 2024 roku.
Problemy z transportem publicznym
Rogalinek i miejscowości położone na tzw. „zawarciu” od dawna borykają się z problemem niedostatecznej komunikacji publicznej. Mieszkańcy muszą polegać na sporadycznych kursach PKS, co znacznie komplikuje ich codzienne dojazdy do pracy i szkoły. Wydłużenie trasy 651 mogłoby być pierwszym krokiem do dalszego rozwoju sieci komunikacyjnej w okolicy, obejmującym także miejscowości takie jak Rogalin, Świątniki, Radzewice czy Mieczewo.
Propozycja przedłużenia linii 651
W propozycji złożonej przez Stowarzyszenie Wspólnie dla Zmiany znalazł się pomysł przedłużenia linii 651 do Rogalinka. We wniosku zaproponowano wprowadzenie dodatkowego przystanku na żądanie „Rogalinek/most” pomiędzy przystankami „Puszczykowo/Niwka Szpital” a „Mosina/Rzeczypospolitej Mosińskiej”. Autobus miałby zawracać na ulicy Wodnej w Rogalinku na specjalnie stworzonej do tego celu infrastrukturze.
Kontrowersyjna decyzja Rady Miejskiej w Mosinie
Kevin Nowacki, przedstawiciel Komitetu Obywatelskiej Inicjatywy Uchwałodawczej, podkreślał szerokie wsparcie mieszkańców dla tej inicjatywy. Jednakże decyzja radnych, podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się 30 października ponownie skierowała projekt do komisji, co, według niego, skutkuje jego zamrożeniem. – „Mimo ogromnego poparcia mieszkańców projekt został przekierowany przez radnych po raz kolejny do komisji. W praktyce oznacza to jego zamrożenie” – informuje Kevin Nowacki.
Wątpliwości radnych i argumenty mieszkańców
W trakcie sesji radna Weronika Hoffa i radny Zbigniew Grygier wyrazili wątpliwości, twierdząc, iż mieszkańcy „nie wiedzą, co podpisywali”. Radny Mateusz Fabisiak zwrócił uwagę na konieczność zgody gminy Puszczykowo, przez którą miałby przebiegać odcinek planowanej trasy. Nowacki odpowiedział, iż rozmowy z Burmistrzem Puszczykowa już miały miejsce, a wstępne porozumienie przewidywało zgodę pod warunkiem finansowania kosztów przez Mosinę. – „Mieliśmy taką wiedzę i dlatego odbyliśmy rozmowę z Burmistrzem Puszczykowa, który wstępnie zasugerował, iż jeżeli Mosina sfinansuje koszty przejazdu tego odcinka trasy, to nie będzie blokował tego projektu” – zaznaczył Nowacki.
Kwestia infrastruktury i głos burmistrza
Kolejnym zarzutem była konieczność wybudowania odpowiedniej nawierzchni do nawracania autobusu. Radna Hoffa, odczytując pismo od Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, wskazała na brak odpowiedniej infrastruktury w Rogalinku. Jednak Nowacki wyjaśnił, iż kwestia ta została ujęta w projekcie uchwały, który zobowiązuje gminę do przygotowania takiej nawierzchni.
Burmistrz Dominik Michalak przedstawił podczas sesji zarys istniejącej struktury komunikacji gminnej, twierdząc, iż jest ona wystarczająca. Zaproponował dalsze konsultacje społeczne.
– „Czy zbiórka 729 podpisów nie była konsultacją społeczną? Czy wyrażenie oczekiwań od 729 osób nie jest wystarczającym sygnałem o ich potrzebach?” – pyta retorycznie burmistrza Nowacki. Dodał, iż takie podejście sugeruje ignorowanie głosu mieszkańców: -„Pan Burmistrz stwierdził podczas sesji także, iż jeżeli teraz Rada Miejska zatwierdzi tę uchwałę, to za chwilę ludzie przyniosą mu tysiące podpisów z projektem np. wybudowania basenu. Czyż taka opinia nie wydaje się być absurdem? Widocznie ludzie nie mają nic do powiedzenia, co będzie działo się w gminie.” – komentuje Nowacki.
Głos radnych: potrzeba dokładniejszej analizy
Radny Mateusz Fabisiak, podkreślił konieczność dbałości o szczegóły i wskazał alternatywne rozwiązania: – „729 głosów to bardzo wyraźny głos społeczności i trzeba się z nim liczyć. Powtórzę to co powiedziałem na sesji – Nie mówimy „nie”, ale chcemy rozmawiać i uzyskać rezultat, jakim będzie usprawnienie komunikacji miejskiej lub podmiejskiej na terenie gminy Mosina”. Radny zasugerował rozważenie wydłużenia linii 699. – „Będzie to rozwiązanie szybsze, prostsze i możliwe szybsze do zrealizowania w porównaniu z procesem projektowo-budowlanym pętli autobusowej w Rogalinku. Nie wspomnę tutaj o potężnych kosztach finansowych” – dodał.
Walka o poprawę komunikacji
Kevin Nowacki podkreślił determinację Komitetu Obywatelskiej Inicjatywy Uchwałodawczej w zrealizowaniu celu: – „Dziękujemy wszystkim za wsparcie i jednocześnie chcielibyśmy zadeklarować, iż ze wszystkich sił przez cały czas będziemy się starać o to, aby projekt się powiódł. W związku z tym już dzisiaj złożyliśmy wniosek do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Mosinie z apelem o utworzenie osobnej komisji ds. transportu publicznego w Gminie Mosina”.
Dodatkowo Kevin Nowacki, złożył dzisiaj (04.11) zapytanie do burmistrza, nawiązując do jego obietnicy, w którym zapowiadał audyt dotyczący komunikacji publicznej w gminie Mosina. – „Teraz pytam, czy ten audyt został przeprowadzony, kto go wykonał i jakie wyniki przyniósł. Chcemy konkretów – potrzebujemy informacji o kosztach i wnioskach z audytu, który miał być podstawą do realnych zmian” – kończy Nowacki.
Czy 729 podpisów stanie się impulsem do rzeczywistej zmiany, czy tylko symbolicznym wyrazem oczekiwań, które utkną w niekończących się procedurach?
Zapytanie do burmistrza gminy Mosina; fot. Kevin Nowacki
Post Decyzje, emocje i głos społeczny wokół linii autobusowej nr 651 dla Rogalinka pojawił się poraz pierwszy w Gazeta Mosińsko-Puszczykowska.