Czy w Polsce kogokolwiek interesują elektryczne ciężarówki?

4 godzin temu

Jeszcze 2-3 lata temu elektryczne ciężarówki nie były interesującą alternatywą dla aut spalinowych. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności, od tego czasu wiele się zmieniło. w tej chwili dwóch na pięciu właścicieli firm transportowych chciałoby wymienić swoją flotę pojazdów spalinowych na napędzaną prądem. Opinia Polaków o elektromobilności jest coraz lepsza.

Badanie przeprowadzono w ramach projektu ZERO analizowało przedsiębiorstwa z sektora transportu, spedycji i logistyki. W ankiecie wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców.

Polskie firmy transportowe chcą zmian

– Jesteśmy zaskoczeni. Wiedzieliśmy, iż podejście przewoźników zmienia się, ale nie zakładaliśmy, iż aż 40% jest gotowe na e-rewolucję w świecie ciężarówek. Choć producenci pojazdów inwestują w swoje elektryczne pojazdy dostawcze, to przez cały czas ten sektor kojarzy się z technologią silników napędzanych ropą. Okazuje się jednak, iż kierowcy i właściciele firm transportowych coraz częściej zauważają korzyści i są otwarci na zmiany – mówi Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Czytaj też: Obowiązkowe Strefy Czystego Transportu. Czy Polska jest na to gotowa?

W przeprowadzonej ankiecie 40% przedsiębiorców wskazało, iż jest gotowych do transformacji, a 14% przygotowuje się do wdrożenia elektrycznych pojazdów w swoich firmach. Powodem zmiany perspektywy mają by przede wszystkim pozytywne recenzje ze strony użytkowników elektrycznych aut osobowych. Na plus ocenia się koszty, bo przejechanie 100 km jest tańsze niż w przypadku konwencjonalnego silnika. Elektryczne ciężarówki są mniej awaryjne i tańsze w naprawie.

Przedsiębiorcy dostrzegają jednak także minusy. Elektryki są droższe od aut spalinowych, a ponadto mają mniejszy zasięg. Wciąż pojawiają się też obawy o dostęp do infrastruktury ładowania, choć jest on coraz bardziej powszechny. Transformacja sektora transportowego stałaby się prostsza i bardziej atrakcyjna, gdyby rząd przewidział odpowiednie programy wsparcia, bo koszty wdrażania nowych technologii są bardzo wysokie.

Elektryczne ciężarówki to wyzwanie

Rozbudowa infrastruktury ładowania jest kluczowa dla stworzenia atrakcyjnych warunków modernizacji floty. Bez tego nie będzie możliwy transport długodystansowy. Ponadto odpowiednia infrastruktura poprawiłaby zaufanie przedsiębiorców do tej technologii, gwarantując jej efektywność i opłacalność w dłuższej perspektywie.

Czytaj też: Dekarbonizacja kluczowym elementem strategii każdej branży

– Rozwój elektromobilności to szansa na połączenie korzyści ekologicznych z ekonomicznymi. Firmy, które już teraz zdecydują się na inwestycje w elektryczne floty, mogą zyskać przewagę konkurencyjną w przyszłości zarówno za sprawą oczekiwań klientów i zmieniających się regulacji – wskazuje Marcin Nowak z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Z przeprowadzonego badania wynika, iż eliminowania pojazdów spalinowych wywoła duże zmiany w branży transportowej. Część firm deklaruje, iż nie jest w stanie przeprowadzić modernizacji i będzie zmuszona zakończyć działalność. 43% respondentów uważa jednak, iż dzięki elektromobilności może nastąpić wzrost liczby przewozów krajowych i zagranicznych. W ich ocenie przyczyni się to także do konsolidacji rynku. Przedsiębiorcy w 80% dostrzegają także korzyści, jakie z wdrażania nowoczesnych technologii pojawiają się w odniesieniu do stanu środowiska.

Biomasa i paliwa alternatywne. Czytaj w internecie

Zdjęcie: Archiwum Magazynu Biomasa

Idź do oryginalnego materiału