Czy dworzec kolejowy w Nisku zostanie zmodernizowany?

carpatiabiznes.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: dworzec kolejowy pkp nisko


Nisko/Dworzec PKP. Konferencja prasowa, która odbyła się 30 października 2024 r. w Nisku, dotyczyła wykreślenia modernizacji dworca kolejowego w Nisku z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Wydarzenie zostało zwołane przez Posła Rafała Webera, byłego Wiceministra Infrastruktury, który poinformował o decyzji Polskich Kolei Państwowych (PKP S.A.) o wstrzymaniu realizacji tego projektu.

Udział w konferencji wzięli również przedstawiciele lokalnych władz: Starosta Niżański Robert Bednarz, Wicestarosta Józef Sroka, Burmistrz Konrad Krzyżak oraz Przewodniczący Rady Miejskiej Paweł Tofil.

Dworzec kolejowy w Nisku był jednym z siedmiu dworców w województwie podkarpackim, które miały zostać zmodernizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Planowano, iż prace budowlane rozpoczną się w drugim kwartale 2025 roku, a ich zakończenie miało nastąpić do końca 2026 roku. Całkowity koszt inwestycji szacowano na około 16 mln zł. Jednak nowe kierownictwo PKP S.A. podjęło decyzję o wykreśleniu tego projektu z programu, tłumacząc to brakiem zainteresowania wynajmem obiektu przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) i brakiem uzasadnienia dla przywrócenia funkcji dworcowej.

Rzecznik Prasowy PKP S.A., Michał Stilger, wyjaśnił, iż decyzja o zmianach w Programie Inwestycji Dworcowych była wynikiem przekroczenia budżetu na inwestycje. Z 189 planowanych inwestycji, 24 zostały opóźnione, a 10, w tym projekty w Nisku i Mielcu, uznano za nierealizowane z powodu braku uzasadnienia finansowego lub logistycznego.

Poseł Rafał Weber skrytykował decyzję PKP, podkreślając, iż dworzec w Nisku ma duże znaczenie transportowe, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury drogowej w regionie, gdzie krzyżują się drogi ekspresowe S19 i Via Carpatia. Zwrócił uwagę, iż projekt modernizacji dworca był dobrze zaplanowany i finansowany przez rząd, a jego anulowanie świadczy o braku środków finansowych w obecnym zarządzie PKP.

Burmistrz Niska, Konrad Krzyżak, poinformował, iż samorząd był otwarty na współpracę z PKP, oferując wynajem części dworca na cele komercyjne oraz wykorzystanie obiektu przez lokalne instytucje. Zaznaczył, iż rozmowy trwały od dłuższego czasu, a samorządowi zależało na odnowieniu dworca, który miałby pełnić funkcje użytkowe i stanowić istotny element infrastruktury miejskiej.

Starosta Niżański Robert Bednarz podkreślił, iż przebudowa dworca była jednym z elementów szerszej strategii rozwoju komunikacji w regionie, w tym planowanej modernizacji dróg powiatowych, w tym ulicy Dworcowej, która znajduje się w sąsiedztwie dworca. Dodał, iż powiat realizuje inne projekty infrastrukturalne, takie jak przebudowa ulic Tysiąclecia i Kolejowej, które miały poprawić dostępność dworca. Zapewnił, iż powiat będzie przez cały czas zabiegał o przywrócenie inwestycji modernizacji dworca w Nisku.

Samorządy Gminy Nisko i Powiatu Niżańskiego zadeklarowały dalsze działania mające na celu ponowne włączenie modernizacji dworca kolejowego w Nisku do programu inwestycji. Podkreślili, iż projekt jest istotny zarówno z punktu widzenia komfortu podróżnych, jak i rozwoju komunikacyjnego regionu.

Idź do oryginalnego materiału