Czas na zbiórkę tekstyliów

1 tydzień temu

Od początku roku punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych mają obowiązek przyjmowania tekstyliów i odzieży. Co to oznacza dla gminy jako organizatora lokalnego systemu gospodarki odpadami?

Koniec roku 2024 i początek 2025 obfitował w liczne informacje medialne dotyczące zmiany zasad segregacji odpadów komunalnych i obowiązku oddzielnego zbierania odpadów tekstyliów i odzieży. Zwiększone zainteresowanie mediów tym tematem związane było z upływem terminu przejściowego, który wprowadził ustawodawca nakładając na gminy i ich mieszkańców nowe obowiązki w tym zakresie.

Zmiany w przepisach

Należy w związku z tym przypomnieć, iż obowiązki w tym zakresie zostały wprowadzone ustawą z 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta znowelizowała z jednej strony art. 3 ustawy czystościowej w zakresie zadań gmin związanych z tworzeniem punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Gminy zobowiązane do tworzenia tego typu punktów (co najmniej jednego stacjonarnego w danej gminie, przy czym ustawodawca dopuszcza tworzenie PSZOK-ów międzygminnych) w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, zostały zobowiązane do zbierania w nich m.in. odpadów tekstyliów i odzieży. Z drugiej strony, nowelizacja zmieniła zakres przedmiotowy kluczowej dla systemu odpadowego uchwały rady gminy (rady miasta) jaką jest regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach.

Po nowelizacji uchwała ta określać miała wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w lit. a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży.

Co kluczowe, z punku widzenia powyższych zmian, przepis przejściowy zawarty w ustawie nowelizującej z 2019 r. przewidywał, iż obowiązek przyjmowania odpadów tekstyliów i odzieży przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych stosuje się od 1 sty cznia 2025 r. Powyższe terminy nie są przypadkowe, ale wynikają wprost z unijnej dyrektywy odpadowej, która zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia selektywnej zbiórki przynajmniej papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła, a od 1 stycznia 2025 r. tekstyliów.

Plan minimum

Obowiązki spoczywające na gminach na podstawie znowelizowanych przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, to oczywiście standard podstawowy, który decyzją rady gminy (rady miasta) może być poszerzony w zależności od specyfiki danej wspólnoty samorządowej. W szczególności nie ma przeszkód natury prawnej, aby odpady tekstyliów i odzieży były zbierane także poza PSZOK-ami w specjalnie przeznaczonych na ten cel pojemnikach lub w ramach mobilnych PSZOK-ów.

Cały artykuł przeczytasz w magazynie Zielona Gmina:

Tekst: Maciej Kiełbus, Partner Zarządzający ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k. w Poznaniu

Zdjęcie: Shutterstock

Idź do oryginalnego materiału