Cyfrowe paliwo dla zielonego transportu: UE porządkuje dane o ładowarkach i stacjach tankowania

11 godzin temu
Zdjęcie: https://www.euractiv.pl/section/nowe-technologie/news/cyfrowe-paliwo-dla-zielonego-transportu-ue-porzadkuje-dane-o-ladowarkach-i-stacjach-tankowania/


Komisja Europejska wprowadza nowe przepisy, które mają ujednolicić i usprawnić dostęp do danych o infrastrukturze paliw alternatywnych. To nie tylko krok ku transparentności, ale również fundament inteligentnego systemu transportowego w całej Unii.

Unia Europejska stawia na zrównoważony rozwój i cyfryzację transportu. 2 kwietnia 2025 r. Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze 2025/655, które precyzuje, jak powinny wyglądać dane dotyczące infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi.

Nowe przepisy to najważniejszy element realizacji wcześniejszego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (2023/1804) – AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).

W praktyce chodzi o to, by wszystkie informacje – od lokalizacji stacji ładowania po dostępność i ceny – były łatwo dostępne, zrozumiałe i kompatybilne na poziomie całej Wspólnoty. Zarówno kierowcy, jak i operatorzy infrastruktury zyskają dostęp do jednakowych, przejrzystych danych. To znacząco poprawi komfort użytkowników i pomoże w efektywnym zarządzaniu zasobami energetycznymi.

Dane, które łączą Europę

Nowe rozporządzenie ma na celu zwiększenie interoperacyjności i przejrzystości danych, co oznacza, iż niezależnie od państwa członkowskiego, dane będą prezentowane w jednolitej formie i zgodnie z ustalonymi specyfikacjami. Komisja określiła szczegółowe zasady dotyczące zbierania, udostępniania i aktualizacji informacji o punktach ładowania i tankowania.

Zharmonizowane dane mają pozwolić na:

  • tworzenie ogólnounijnego systemu informacyjnego o infrastrukturze paliw alternatywnych,
  • lepsze planowanie podróży przez użytkowników pojazdów elektrycznych i wodorowych,
  • szybsze lokalizowanie najbliższych punktów ładowania lub tankowania,
  • monitorowanie wydajności sieci przez władze krajowe i operatorów.

W efekcie powstanie jeden spójny ekosystem danych, który zapewni jednolite standardy na całym obszarze Unii – od Lizbony po Tallin.

Użytkownik w centrum uwagi

Jednym z głównych celów przyjętego rozporządzenia jest poprawa doświadczenia użytkownika.

Dzięki nowym regulacjom dane dotyczące infrastruktury będą dostępne w czasie rzeczywistym, co pozwoli kierowcom na bieżąco śledzić informacje o dostępnych punktach ładowania – ich lokalizacji, cenach, godzinach otwarcia czy typie złącza.

Dotychczasowe rozwiązania bywały fragmentaryczne, zależne od narodowych systemów i standardów technicznych. Teraz Komisja stawia na pełną kompatybilność – niezależnie od producenta samochodu, aplikacji czy kraju, kierowca powinien mieć dostęp do tych samych informacji.

Taka zmiana ma również najważniejsze znaczenie dla rozwoju transgranicznego transportu niskoemisyjnego, który nie może opierać się na zamkniętych, krajowych systemach.

Pakiet zmian: więcej niż jedno rozporządzenie

Rozporządzenie wykonawcze 2025/655 to tylko część szerszego pakietu legislacyjnego obejmującego cztery akty prawne, które razem mają zagwarantować spójność i przyszłościową skalowalność europejskiej infrastruktury paliw alternatywnych. Obejmują one:

  1. Nowelizację rozporządzenia 2023/1804, dodającą nowe typy danych, które należy gromadzić i udostępniać w odniesieniu do infrastruktury paliw alternatywnych. Oznacza to m.in. informacje o technologiach ładowania bezprzewodowego czy zasilania wodorem.
  2. Uzupełnienie przepisów technicznych, definiujących wspólne wymagania dla interfejsów API (programistycznych interfejsów aplikacji). Dzięki temu dane będą mogły być z łatwością przetwarzane przez aplikacje i systemy nawigacyjne w całej UE.
  3. Rozszerzenie norm technicznych, które obejmują nowe sposoby komunikacji między pojazdem a siecią (vehicle-to-grid), ładowanie podczas jazdy (elektryczny system drogowy) czy dostosowanie do ładowania indukcyjnego.

Wszystkie te regulacje mają wspólny cel: zapewnienie, iż infrastruktura paliw alternatywnych będzie nie tylko gęstsza i bardziej wydajna, ale także cyfrowo skoordynowana w skali całej Unii.

Co dalej? Parlament i Rada mają głos

Zanim przepisy wejdą w życie, muszą przejść przez mechanizm kontroli ustawodawczej. Zgodnie z procedurą, Parlament Europejski i Rada UE mają dwa miesiące od momentu notyfikacji aktów delegowanych na zgłoszenie ewentualnego sprzeciwu. jeżeli żaden z tych organów nie wyrazi sprzeciwu, rozporządzenia zaczną obowiązywać.

Taka konstrukcja prawna pozwala na szybkie wprowadzenie zmian, przy jednoczesnym zachowaniu nadzoru demokratycznego nad procesem legislacyjnym. To także sposób na zapewnienie, iż wszystkie państwa członkowskie są gotowe na wdrożenie nowych wymagań technicznych.

Transport przyszłości zaczyna się od danych

Choć paliwa alternatywne – jak energia elektryczna czy wodór – są fizycznym nośnikiem napędu, to dane stają się ich cyfrowym odpowiednikiem.

Bez dobrze zorganizowanego systemu informacji choćby najlepiej rozwinięta infrastruktura może nie spełniać swojej roli. Komisja Europejska doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego nowe rozporządzenie koncentruje się nie tylko na technologii, ale przede wszystkim na jej integracji i dostępności.

Europejska strategia zakłada, iż transport przyszłości będzie czysty, połączony i zautomatyzowany. Ujednolicone dane to podstawa takiej transformacji. Dzięki przyjętym przepisom infrastruktura ładowania i tankowania stanie się nie tylko bardziej dostępna, ale i bardziej zrozumiała – zarówno dla użytkownika, jak i dla tych, którzy nią zarządzają.

Wspólne standardy i interoperacyjne systemy informacji mają przekształcić europejską sieć transportową w prawdziwy cyfrowy krwiobieg zasilany nie tylko prądem czy wodorem, ale przede wszystkim danymi. To właśnie one będą umożliwiać podróże bez przeszkód, inwestycje bez barier i rozwój bez luk w systemie.

Idź do oryginalnego materiału