Letnie testy ciężarówek wodorowych Daimler Truck w Alpach
Niemiecki producent Daimler Truck powrócił do szwajcarskiego regionu Valais, by przeprowadzić letnie testy czterech zaawansowanych prototypów ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 napędzanych ogniwami paliwowymi. Po udanych próbach zimowych, tym razem pojazdy musiały zmierzyć się z wysokimi temperaturami przekraczającymi 35°C oraz wymagającymi alpejskimi przełęczami na wysokościach od 600 do 2478 metrów n.p.m.
Wyzwania technologiczne i innowacje
Testy miały na celu sprawdzenie zachowania pojazdów w warunkach ekstremalnych – pod kątem wydajności układu napędowego, zarządzania termicznego oraz współpracy ogniwa paliwowego, baterii i systemu zbiorników wodoru. Kluczowym elementem było również dalsze rozwijanie cyfrowego systemu wsparcia Predictive Powertrain Control (PPC) dla pojazdów wodorowych. Dzięki wykorzystaniu danych geolokalizacyjnych system rozpoznaje nadchodzące wzniesienia z wyprzedzeniem, co pozwala na optymalizację dostarczania mocy i efektywności jazdy.
Tankowanie i logistyka testów
Podczas testów ciężarówki tankowano ciekłym wodorem (standard sLH2) przy mobilnej stacji tankowania firmy Air Products, zlokalizowanej na bazie testowej w Valais.
Wyniki i plany na przyszłość
W trakcie kilku tygodni testów pojazdy pokonały ponad 10 000 km i wspięły się łącznie na 146 000 metrów przewyższenia. Uzyskane dane potwierdzają zaawansowanie technologiczne i niezawodność nowej generacji ciężarówek wodorowych Daimler Truck choćby w najbardziej wymagających warunkach.
Następnym krokiem będzie produkcja krótkiej serii 100 ciągników siodłowych w fabryce Mercedes-Benz w Woerth (Niemcy), które trafią do testów u wybranych klientów pod koniec 2026 roku. Rozpoczęcie seryjnej produkcji na większą skalę z naciskiem na rynek europejski planowane jest na początek lat 30. XXI wieku.
Źródło: Daimler Truck Newsroom