Chińskie stocznie rosną w siłę

1 miesiąc temu

Liczba nowych zamówień na budowę statków w Chinach wzrosła w pierwszym półroczu tego roku o 44 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Wartościowo stanowią one prawie 75 procent zamówień na nowe statki w skali świata, co oznacza wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jednocześnie produkcja stoczni chińskich wzrosła o 18,4 procent, co stanowi 55 procent całkowitej globalnej mocy produkcyjnej przemysłu stoczniowego. Zysk netto chińskich największych stoczni wzrósł o prawie 188 procent do 16 miliardów RMB (ok.8,68 mld PLN) w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy ich przychody zwiększyły się o 26 procent do 253,2 miliarda RMB (ok. 138,72 mld PLN). Duży udział w tym sukcesie chińskich stoczni ma eksport, który w pierwszej połowie roku wzrósł o 91,1%. Jest to najwyższe tempo wśród kluczowych towarów eksportowych, znacznie przekraczające tempo wzrostu eksportu samochodów. To w pierwszym półroczu br. wyniosło 22,2%.

Z danych opublikowanych przez China Shipbuilding Industry Association (chin. 中国船舶工业协会) wynika, iż w 2023 roku wśród 18 głównych typów statków budowanych na świecie Chiny zajmują pierwsze miejsce w 14 kategoriach, a zwłaszcza jeżeli chodzi o

  • masowce,
  • tankowce,
  • kontenerowce i
  • samochodowce.

Chiński przemysł stoczniowy jest „wszechstronny”. Buduje się w tamtejszych stoczniach statki wszystkich typów. „Klejnotami w koronie” są: konstrukcja i wyposażenie wycieczkowców, budowa dużych zbiornikowców skroplonego gazu (LNG) i… lotniskowców. Chiński przemysł stoczniowy od 14 lat ma największy udział w międzynarodowym rynku tej branży. We wszystkich trzech najważniejszych wskaźnikach (nowe zamówienia, statki w trakcie produkcji i statki przekazane dla armatora) ich udział globalny przekracza średnio 50 procent.

China Shipbuilding Industry Association w swoim raporcie podaje, iż wszystkie największe stocznie chińskie mają pełne portfele zamówień do końca 2027 r., a niektóre już choćby do końca 2028 r.

Na podstawie:

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału