Chińskie koncerny motoryzacyjne na dywaniku regulatorów. Nowa odsłona wojny cenowej na rynku EV

enerad.pl 2 dni temu

Dlaczego chińscy regulatorzy interweniują?

Rynek EV w Chinach od kilku lat funkcjonuje w trybie niemal permanentnej wojny cenowej. Kolejne fale obniżek, choć przyspieszają adaptację technologii wśród klientów, coraz mocniej uderzają w marże producentów i destabilizują sektor.

Ostatnia runda cięć cen, którą zapoczątkował BYD, wywołała gwałtowną reakcję giełdową — akcje czołowych chińskich producentów motoryzacyjnych mocno spadły. W odpowiedzi MIIT zorganizowało w ubiegłym tygodniu specjalne spotkanie z przedstawicielami branży, wzywając do powstrzymania dalszej eskalacji.

Technologia czy nieuczciwa konkurencja?

Geely i Great Wall Motor — jedni z największych rywali BYD — nie tylko krytykują strategię agresywnych obniżek cen, ale również podważają zgodność produktów BYD z obowiązującymi przepisami. Great Wall od lat pozostaje w sporze z BYD — w tej chwili zarzuca koncernowi stosowanie niezgodnych z normami zbiorników paliwa w modelach Qin Plus PHEV i Song Plus PHEV. Jak twierdzi, nieciśnieniowe zbiorniki przyspieszają odparowywanie paliwa, co może prowadzić do przekroczenia limitów emisji.

Regulatorzy badają sprawę od miesięcy. Geely otwarcie poparło działania Great Wall Motor.

Wei Jianjun (szef Great Wall) to uczciwy człowiek i nasz branżowy sygnalista” — oświadczył Victor Yang, wiceprezes Geely.

BYD broni się, argumentując, iż stosowane w latach 2021–2023 zbiorniki spełniały wówczas obowiązujące regulacje, a ich konstrukcja została zmieniona po uwagach klientów. Jednak wpis wyjaśniający stanowisko BYD, opublikowany na platformie Weibo, został gwałtownie usunięty.

Wojna cenowa czy naturalna ewolucja rynku?

Obserwatorzy rynku podnoszą jednak szersze pytanie: czy spadki cen EV są efektem sztucznej wojny cenowej, czy raczej naturalnym skutkiem dojrzewania branży? Spadające koszty baterii, rosnące wolumeny produkcji i efekt skali technologicznej napędzają strukturalny spadek cen EV — podobnie jak kiedyś w przypadku telewizorów LCD.

BYD podkreśla, iż obniża koszty dzięki przewadze technologicznej i szybszym innowacjom. Z kolei Geely i Great Wall Motor apelują o bardziej „zdrową” konkurencję opartą na jakości, technologii i serwisie, a nie tylko na cenie.

Zobacz również:
  • Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
  • BYD znowu wyprzedza Teslę – sprzedaż BEV w Q1 2025 wyższa o prawie 24%
  • Rekord BEV w Polsce. Nissan Leaf, Tesla i BMW i3 rządzą na rynku wtórnym

Źródło: CleanTechnica, BYD

Idź do oryginalnego materiału