Chińska tunelownica TBM już po testach! Ten „potwór” wydrąży największy tunel w Polsce

2 godzin temu

Wykonawca 3,8-km tunelu kolejowego na trasie Chabówka-Nowy Sącz zawarł umowę na dostawę maszyny drążącej TBM; dotrze ona z Chin drogą morską, a następnie drogą lądową na miejsce. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na połowę 2025 r. Rozpoczęły się testy maszyny, przeznaczonej do drążenia tunelu ewakuacyjnego pomiędzy Męciną i Mordarką. Równolegle montowana jest druga maszyna, która przygotuje adekwatny tunel. – Maszyna, która wydrąży tunel pod Pisarzową, przeszła testy i odbiory w chińskiej fabryce w Changsha. Po demontażu na mniejsze części, zostanie przetransportowana drogą morską do Polski, by ostatecznie w przyszłym roku rozpocząć budowę tunelu pomiędzy Męciną i Mordarką – czytamy w komunikacie wykonawcy.

Wykonawca odcinka, konsorcjum Budimex – Gülermak przewiduje, iż maszyna TBM (ang. tunnel boring machine) wydrąży tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka w ciągu 10 miesięcy. Koszt wykonania samego tunelu to ponad 750 mln zł, a budowa całego 12,5-km odcinka Limanowa – bocznica Klęczany (łącznie z tunelem) to koszt 1,9 mld zł. W ramach tego odcinka powstanie m.in. 10 wiaduktów i 12 mostów. Samo wzmocnienie podtorza będzie kosztowało blisko 500 mln zł.

Drążenie maszyną TBM będzie się odbywało z jednoczesną żelbetową zabudową. Średnica tarczy drążącej dla tunelu głównego wynosi blisko 10 m, natomiast dla tunelu ewakuacyjnego – ok. 4 m. Wykonawca zakład, iż dziennie będzie powstawało od 10 do 15 metrów tunelu wraz z obudową.

Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Zakończenie prac między Limanową a bocznicą Klęczany planowane jest w drugim półroczu 2026 r. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się tu z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe – 100 km/h.

Modernizacja odcinka linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o skrótowej nazwie Podłęże – Piekiełko. Inwestycja PLK SA, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75-km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 r. zostanie stworzona nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy. w tej chwili prace budowlane toczą się na czterech fragmentach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz; Chabówka – Rabka Zaryte; Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – bocznica Klęczany.

Źródło: PAP
Fot.: PKP PLK | amberggroup.com

Idź do oryginalnego materiału