CATL chce skupić się na technologii wymiany baterii

enerad.pl 2 dni temu

CATL – innowacja dla elektromobilności

18 grudnia 2024 roku w Xiamen CATL zaprezentowało dwa nowe modele baterii – #20 i #25 – podczas konferencji Choco-Swap. Wspólnie z niemal 100 partnerami firma stworzyła ekosystem, który ma na celu standaryzację wymiany baterii w pojazdach elektrycznych.

Oba modele baterii oferują różne opcje pojemności dzięki zastosowaniu dwóch technologii chemicznych: litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP) i litowo-niklowo-kobaltowo-manganowej (NMC). Dowiedz się więcej o rodzajach akumulatorów.

Model #20 przeznaczony jest dla pojazdów klasy A0 i oferuje zasięg 400 km (LFP) lub 500 km (NMC). Model #25 dedykowany pojazdom klasy A i B zapewnia zasięg 500 km (LFP) oraz 600 km (NMC).

CEO CATL, Robin Zeng, podkreślił, iż standaryzacja baterii pozwoli na obniżenie kosztów produkcji pojazdów elektrycznych oraz skrócenie czasu ich rozwoju o ponad sześć miesięcy.

Ambitne plany rozwoju infrastruktury

CATL zapowiedziało budowę szeroko zakrojonej sieci stacji wymiany baterii. Do 2025 roku firma zamierza otworzyć 1 000 stacji, a w perspektywie średnioterminowej planuje rozbudowę sieci do 10 000 stacji. Docelowo, do 2030 roku, sieć ma obejmować 30 000 stacji, co uczyni wymianę baterii jednym z filarów elektromobilności.

Stacje wymiany są w stanie obsłużyć pojazdy o różnych rozstawach osi (od 2,55 m do 3,1 m). Każda operacja wymiany zajmuje jedynie 100 sekund, co sprawia, iż proces ten jest szybszy niż tradycyjne ładowanie baterii.

W przyszłości stacje te będą również działać jako magazyny energii wspierające stabilność sieci energetycznych. Dzięki technologii B2G (battery-to-grid) stacje będą ładować baterie w godzinach poza szczytem i wspierać sieć w czasie wzmożonego zapotrzebowania na energię.

Szeroka kooperacja w ramach ekosystemu

CATL zawiązało współpracę z wieloma wiodącymi producentami pojazdów, w tym Changan, GAC, BAIC i FAW. W ramach ekosystemu zaprezentowano 10 nowych modeli obsługujących technologię wymiany baterii, które trafią na rynek pod koniec 2024 roku.

Ekosystem obejmuje również partnerstwa z instytucjami finansowymi i ubezpieczeniowymi. Dzięki temu użytkownicy mogą skorzystać z innowacyjnych rozwiązań, takich jak leasing pojazdów bez baterii, co obniża koszty zakupu i użytkowania.

Czy wymiana baterii to przyszłość elektromobilności?

Robin Zeng przewiduje, iż do 2030 roku wymiana baterii, ładowanie w domu i publiczne stacje ładowania będą stanowiły istotną część rynku energetycznego. Eksperci wskazują, iż choć wymiana baterii nie zastąpi ładowania, może stać się istotnym elementem infrastruktury elektromobilności.

Technologia ta eliminuje problemy związane z degradacją baterii, a szybka wymiana pozwala zaoszczędzić czas, co jest najważniejsze zwłaszcza dla flot pojazdów użytkowych. CATL udowadnia, iż wymiana baterii może być atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych metod ładowania, przynosząc korzyści zarówno użytkownikom, jak i całemu sektorowi elektromobilności.

Idź do oryginalnego materiału