Całkowicie neutralny dla środowiska bolid pochodzi z Lublina

1 godzina temu

„To nie jest zwykły samochód! To Hydra”, mówią studenci Politechniki Lubelskiej o swoim projekcie prototypowego pojazdu napędzanego w 100 proc. wodorem.

Pojazd przypominający nieco auta rodem z filmów science-fiction to kolejny, po zrealizowanym w 2016 r. Hyrdosie, projekt Studenckiego Koła Naukowego Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej. Hydra powstawała przez półtora roku, by w efekcie zmaterializować się w postaci bardzo lekkiego, bo ważącego zaledwie 80 kilogramów bolidu, który zasilany jest wodorem.

Hydra – wodorowy bolid z Lublina

Hydra to druga odsłona pojazdu wodorowego wymyślona i skonstruowana przez studentów z Lublina. Pomysł na realizację projektu pierwszego bolidu zasilanego wodorem o nazwie HYDROS pojawił się w 2014 roku. Koncept zrealizowany został 2016 roku i od tego czasu Hydrogreen Team ciągle pracuje nad usprawnieniem pojazdu. Efektem starań jest Hydra.

fot_lukasz_jedrzejewski_hydra

– To jest samochód, który teoretycznie mógłby normalnie wyjechać na drogę – mówią konstruktorzy. – Cztery koła, drzwi z obu stron, światła, lusterka, kierownica, wycieraczki, fotel kierowcy – wszystko jak w zwykłym aucie. Ale to nie jest zwykły samochód! To Hydra!

Swoją zgrabną sylwetkę i niewielki ciężar hydra zawdzięcza użyciu kompozytu kevlarowo-węglowy, który wykorzystuje się m.in. w pojazdach Formuły .

Bolid waży niespełna 80 kg przy długości 3 metrów i szerokości 1,1 metra. Hydra jest napędzana ogniwem wodorowym generującym 1 kW mocy. Silnik elektryczny o mocy 700 W został dobrany tak, aby pojazd był jak najbardziej wydajny. Do tego dochodzi system rekuperacji energii z hamowania.

Podczas hamowania silnik zaczyna działać jak mini generator. Zbiera energię i ładuje baterię. To powduje, iż pojazd ma większy zasięg i mniejsze zużycie hamulca..

– Żadna energia w naszym pojeździe się nie marnuje – tłumaczy Mikołaj Kultys.

Konstruktorzy bolidu podkreślają, iż Hydra to nie tylko pojazd, ale platforma do testowania nowych rozwiązań i deklarują, iż wciąż będą udoskonalać swój projekt.

zdjęcia; Łukasz Jędrzejewski/ SAF PL/ Politechnika Lubelska

Rynek biogazu i biometanu. Czytaj za darmo w internecie!

Idź do oryginalnego materiału