Branża podpisała porozumienie na rzecz rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych

2 godzin temu
Czas2 min

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki oraz kluczowi przedstawiciele sektora energetycznego i transportowego podpisali Porozumienie Sektorowe na rzecz współpracy w przyłączeniu do sieci infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Dokument ma przyspieszyć budowę stacji ładowania i pomóc w realizacji unijnych wymagań AFIR.

Porozumienie zostało podpisane 24 września podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach przez Prezes URE oraz przedstawicieli Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, operatorów systemu dystrybucyjnego zrzeszonych w Polskim Towarzystwie Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Prezes URE Renata Mroczek była koordynatorem prac nad projektem porozumienia trwających od lutego 2025 roku, prowadzonych między innymi w ramach projektu Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki (KET).

Skrócenie procesu z trzech lat do minimum

Obecnie realizacja inwestycji związanych z uruchamianiem wielostanowiskowych stref ładowania nierzadko trwa choćby ponad trzy lata. Zastosowanie wytycznych ujętych w porozumieniu, dotyczących udostępniania pasa drogi przez GDDKiA, wymiany informacji między uczestnikami procesu przyłączeniowego oraz bardziej elastycznych warunków przyłączenia, ma doprowadzić do znacznego skrócenia procesu inwestycyjnego.

Porozumienie zawiera katalog wytycznych i dobrych praktyk adresowanych do podmiotów uczestniczących w procesie przyłączeniowym. Strony zadeklarowały gotowość współpracy w zakresie wsparcia rozbudowy stacji dużych mocy oraz rozwoju i modernizacji sieci elektroenergetycznych.

Odpowiedź na wymogi rozporządzenia AFIR

Dokument stanowi odpowiedź na rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych poruszających się po polskich drogach oraz wyzwania związane z realizacją celów unijnego rozporządzenia AFIR. Przepisy dotyczą rozbudowy stref ładowania wzdłuż sieci transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, która w Polsce jest w tej chwili w fazie początkowej.

Renata Mroczek, Prezes URE, podkreśliła: „Bardzo się cieszę, iż z inicjatywy Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki rozpoczął się i jest prowadzony dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych w naszym kraju i usprawnieniem współpracy pomiędzy uczestnikami rynku energii elektrycznej. Jestem przekonana, iż przygotowane pod auspicjami Regulatora porozumienie na rzecz rozwoju infrastruktury sieciowej dla potrzeb ładowania pojazdów elektrycznych będzie mocnym impulsem przyspieszającym proces jej budowy”.

Sześciokrotny wzrost infrastruktury do 2030 roku

Obecnie w Polsce funkcjonuje około 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, w związku z rozwojem floty samochodów elektrycznych już w 2030 roku sieć infrastruktury ładowania powinna być choćby sześciokrotnie większa.

Rozporządzenie AFIR przewiduje wybudowanie wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, co stanowi najważniejsze wyzwanie dla polskiej infrastruktury elektromobilności.

Porozumienie sektorowe stanowi istotny krok w kierunku przyspieszenia transformacji transportu w Polsce i efektywnego wykorzystania dostępnych środków unijnych na rozwój elektromobilności. Usprawnienie procesu przyłączeniowego i współpracy między kluczowymi uczestnikami rynku może znacząco wpłynąć na tempo budowy infrastruktury ładowania, co jest niezbędne dla osiągnięcia celów dekarbonizacji transportu i spełnienia europejskich wymagań dotyczących sieci TEN-T.

Idź do oryginalnego materiału