Bozena Ratter: Geografia powinna zająć jedno z pierwszych miejsc
Bozena Ratter: Geografia powinna zająć jedno z pierwszych miejsc
data:14 grudnia 2025 Redaktor: Redakcja
W tym przygotowaniu ogólnym i fachowym odegrać powinna według naszego zdania GEOGRAFJA JEDNO Z PIERWSZORZĘDNYCH MIEJSC

Usunięcie GEOGRAFII biologii, chemii w podstawie programowej do kl. 6 w Reformie26.Kompas Jutra, zagraża integralnemu i zrównoważonemu rozwojowi dzieci i osłabia kondycję narodu i państwa. Usunięcie GEOGRAFII jest POWROTEM do poziomu niższego edukacji, z którego WYPROWADZIŁ POLSKĄ OŚWIATĘ po 1918 roku profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, znakomity geograf Ludomir Sawicki, który „był nie tylko badaczem światowego rozgłosu, który naukę polską cennymi wzbogacił pracami, ale i niestrudzonym nauczycielem i propagatorem idei geograficznej.
W wykładach, odczytach, kursach, podręcznikach szkolnych i artykułach publicystycznych głosił przekonanie o społecznym i narodowym znaczeniu tej nauki, o roli wychowawczej, jaką odgrywać ona winna w przygotowaniu ogółu do obywatelskiej pracy. Widząc w warunkach przyrodzonych podstawę, na której rozwija się życie i działalność Człowieka, narodu, państwa, ludzkości, uważał znajomość tej podstawy za nieodzowną dla zrozumienia i oceny rozgrywających się na jej tle zjawisk ekonomiczno-społecznych, kulturalno- historycznych, politycznych. (prof. UJ Jerzy Smoleński zamordowany w Sachsenhausen).
Przygotował na uniwersytecie jeszcze przed zakończeniem I wojny światowej fachowych nauczycieli geografii dla polskiego szkolnictwa i napisał podręczniki, odpowiednie dla całej szkoły powszechnej w II Rzeczypospolitej Polskiej.
Elementarz geograficzny, następnie podręczniki dla poszczególnych stopni nauczania geografii w coraz pełniejszej rozbudowie treści i odmiennym, dostosowanym do poziomu rozwoju umysłowego młodzieży ujęciu metodycznemu. Te małe TAK DOBRZE ZNANE nam nauczycielom książeczki prędko znalazły się w rękach młodzieży i w nauczaniu geografii wprowadziły jakoby nowego ducha ( Stanisława Niemcówna, Profesor Ludomir Sawicki jako inicjator, organizator i nauczyciel)
DOMAGAM SIĘ POWROTU DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ PRZEDMIOTÓW GEOGRAFIA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA. Opinia wysłana w Formularzu do zgłaszania uwag do MEN - Reforma 26 Kompas Jutra
https://ankiety-sio.men.gov.pl/index.php?r=survey/index&sid=491667&newtest=Y&lang=pl
„MY JAKO INTELIGENCJA POCZUWAMY SIĘ DO OBOWIĄZKU POGŁĘBIENIE OGÓLNEGO I FACHOWEGO WYKSZTAŁCENIA I PRZEZ ODPOWIEDNIE WYCHOWANIE CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA- wykładał Ludomir Sawicki na Kursie dla Nauczycieli w 1919 roku w Cieszynie. Jest pewnikiem, iż szeroka i gruntowna oświata w tej chwili ma bodaj czy nie najważniejsze, rozstrzygające wprost znaczenie w organizującej się Polsce.
W tym przygotowaniu ogólnym i fachowym odegrać powinna według naszego zdania GEOGRAFJA JEDNO Z PIERWSZORZĘDNYCH MIEJSC. Dotychczasowe wychowanie społeczeństw odbywało się w szkołach, które uprawiały prawie wyłącznie bądź to nauki humanistyczne, BĄDŹ TEŻ NAUKI PRZYRODNICZO- TECHNICZNE.
Utworzyły się dwa obozy, jeden, który obejmuje ludzi, poddających się wpływom estetyki, literatury, historii, filozofii, patrzących się na świat oczyma idealistów, zapatrzonych często w przeszłość ludzką, a drugi obóz, który wychodzi z tej ziemi, od twardych i niezmiennych praw przyrody i patrzy na świat oczyma realistów.
NIE OBEJMUJĄC UMYSŁEM SWOIM i spostrzeżeniami całokształtu zjawisk ziemskich i jeden i drugi obóz OCENIAŁ RZECZYWISTOŚĆ FAŁSZYWIE, WSKUTEK CZEGO POPEŁNIAŁ BŁĘDY W ŻYCIU PUBLICZNYM.
Geograf musi być z drugiej strony tym łącznikiem w społeczeństwie, który wiąże dwa obozy inteligencji, na które wszystkie społeczeństwa się rozpadają. o ile to uczynimy, pokierujemy społeczeństwo, nie lekceważąc zresztą sił psychicznych, którymi ono rozporządza - drogą naturalną, która będzie odpowiadała warunkom naszego rozwoju. Geograf dobry toruje drogę sądom sprawiedliwym i rozumnym. (wykłady, wygłoszone na kursie nauczycielskim w Cieszynie 1919 Kraków 1932)
Mamy jeszcze możliwość wyrażenia opinii w konsultacjach publicznych do 18 listopada, zadbajmy o naszą przyszłość.
https://takdlaedukacji.pl/reforma26/
W wykładach, odczytach, kursach, podręcznikach szkolnych i artykułach publicystycznych głosił przekonanie o społecznym i narodowym znaczeniu tej nauki, o roli wychowawczej, jaką odgrywać ona winna w przygotowaniu ogółu do obywatelskiej pracy. Widząc w warunkach przyrodzonych podstawę, na której rozwija się życie i działalność Człowieka, narodu, państwa, ludzkości, uważał znajomość tej podstawy za nieodzowną dla zrozumienia i oceny rozgrywających się na jej tle zjawisk ekonomiczno-społecznych, kulturalno- historycznych, politycznych. (prof. UJ Jerzy Smoleński zamordowany w Sachsenhausen).
Przygotował na uniwersytecie jeszcze przed zakończeniem I wojny światowej fachowych nauczycieli geografii dla polskiego szkolnictwa i napisał podręczniki, odpowiednie dla całej szkoły powszechnej w II Rzeczypospolitej Polskiej.
Elementarz geograficzny, następnie podręczniki dla poszczególnych stopni nauczania geografii w coraz pełniejszej rozbudowie treści i odmiennym, dostosowanym do poziomu rozwoju umysłowego młodzieży ujęciu metodycznemu. Te małe TAK DOBRZE ZNANE nam nauczycielom książeczki prędko znalazły się w rękach młodzieży i w nauczaniu geografii wprowadziły jakoby nowego ducha ( Stanisława Niemcówna, Profesor Ludomir Sawicki jako inicjator, organizator i nauczyciel)
DOMAGAM SIĘ POWROTU DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ PRZEDMIOTÓW GEOGRAFIA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA. Opinia wysłana w Formularzu do zgłaszania uwag do MEN - Reforma 26 Kompas Jutra
https://ankiety-sio.men.gov.pl/index.php?r=survey/index&sid=491667&newtest=Y&lang=pl
„MY JAKO INTELIGENCJA POCZUWAMY SIĘ DO OBOWIĄZKU POGŁĘBIENIE OGÓLNEGO I FACHOWEGO WYKSZTAŁCENIA I PRZEZ ODPOWIEDNIE WYCHOWANIE CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA- wykładał Ludomir Sawicki na Kursie dla Nauczycieli w 1919 roku w Cieszynie. Jest pewnikiem, iż szeroka i gruntowna oświata w tej chwili ma bodaj czy nie najważniejsze, rozstrzygające wprost znaczenie w organizującej się Polsce.
W tym przygotowaniu ogólnym i fachowym odegrać powinna według naszego zdania GEOGRAFJA JEDNO Z PIERWSZORZĘDNYCH MIEJSC. Dotychczasowe wychowanie społeczeństw odbywało się w szkołach, które uprawiały prawie wyłącznie bądź to nauki humanistyczne, BĄDŹ TEŻ NAUKI PRZYRODNICZO- TECHNICZNE.
Utworzyły się dwa obozy, jeden, który obejmuje ludzi, poddających się wpływom estetyki, literatury, historii, filozofii, patrzących się na świat oczyma idealistów, zapatrzonych często w przeszłość ludzką, a drugi obóz, który wychodzi z tej ziemi, od twardych i niezmiennych praw przyrody i patrzy na świat oczyma realistów.
NIE OBEJMUJĄC UMYSŁEM SWOIM i spostrzeżeniami całokształtu zjawisk ziemskich i jeden i drugi obóz OCENIAŁ RZECZYWISTOŚĆ FAŁSZYWIE, WSKUTEK CZEGO POPEŁNIAŁ BŁĘDY W ŻYCIU PUBLICZNYM.
Geograf musi być z drugiej strony tym łącznikiem w społeczeństwie, który wiąże dwa obozy inteligencji, na które wszystkie społeczeństwa się rozpadają. o ile to uczynimy, pokierujemy społeczeństwo, nie lekceważąc zresztą sił psychicznych, którymi ono rozporządza - drogą naturalną, która będzie odpowiadała warunkom naszego rozwoju. Geograf dobry toruje drogę sądom sprawiedliwym i rozumnym. (wykłady, wygłoszone na kursie nauczycielskim w Cieszynie 1919 Kraków 1932)
Mamy jeszcze możliwość wyrażenia opinii w konsultacjach publicznych do 18 listopada, zadbajmy o naszą przyszłość.
https://takdlaedukacji.pl/reforma26/











![Franciszek Cofta: różnorodność jest trudna, ale razem tworzymy jeden Kościół [ROZMOWA]](https://misyjne.pl/wp-content/uploads/2025/12/Do-eksportu_02_24_31_04.jpg)




