Ruszyły prace nad rewolucyjnym biokompozytem, który ma znacząco zwiększyć bezpieczeństwo baterii litowo-jonowych w transporcie publicznym. Projekt o wartości ponad 4 mln złotych realizowany jest przez konsorcjum firm TC3 oraz Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
W lutym 2025 roku odbyło się pierwsze posiedzenie członków konsorcjum projektu BioFireGuard, podczas którego omówiono najważniejsze założenia oraz harmonogram prac badawczo-rozwojowych. Projekt, który potrwa od stycznia 2025 do czerwca 2027 roku, koncentruje się na opracowaniu nowoczesnego, lekkiego biokompozytu o wyjątkowych adekwatnościach termoizolacyjnych.
Materiał ten znajdzie pierwsze zastosowanie jako specjalna osłona kompozytowa dla baterii litowo-jonowych montowanych na dachach elektrycznych autobusów, zwiększając bezpieczeństwo pasażerów i ułatwiając ewakuację w sytuacjach awaryjnych.
Imponujące parametry techniczne
Projektowany biokompozyt BIOFIREGUARD wyróżnia się trzema kluczowymi cechami:
- Wyjątkowa odporność termiczna – materiał wytrzymuje temperatury do 1000°C przez 15 minut, zapewniając krytyczny czas na reakcję w przypadku pożaru
- Ultralekka konstrukcja – z wagą zaledwie 6 kg/m², spełnia rygorystyczne wymagania dotyczące masy w sektorze transportowym
- Pełna ekologiczność – kompozyt wykonany w 100% z naturalnych surowców, eliminując potrzebę stosowania materiałów pochodzenia kopalnego
Multidyscyplinarny zespół badawczy
Za realizację projektu odpowiada 13-osobowy zespół naukowców z trzech wydziałów Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie:
- Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej – dziesięcioosobowy zespół pod kierownictwem dr. hab. inż. Rafała Rakoczego
- Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska – reprezentowany przez dr. inż. Mateusza Techmana
- Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki – reprezentowany przez dr inż. Izabelę Irską
Wsparcie finansowe i znaczenie dla rynku
Projekt o całkowitej wartości 4 194 765,91 zł otrzymał dofinansowanie w wysokości 3 163 243,19 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.
Technologia BIOFIREGUARD ma potencjał, by znaleźć zastosowanie u:
- Producentów autobusów elektrycznych i pojazdów użytkowych
- Operatorów transportu publicznego
- Innych podmiotów z branży motoryzacyjnej i sektora e-mobility
Odpowiedź na najważniejsze wyzwania elektromobilności
Opracowanie skutecznych systemów przeciwpożarowych dla baterii litowo-jonowych jest jednym z najważniejszych wyzwań dla rozwoju elektromobilności. Innowacyjne rozwiązanie opracowywane w ramach projektu BIOFIREGUARD może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych, jednocześnie wpisując się w trend zrównoważonego rozwoju poprzez wykorzystanie materiałów w pełni ekologicznych.
Jeśli rezultaty badań potwierdzą skuteczność nowego biokompozytu, technologia ta może stać się standardem bezpieczeństwa w transporcie publicznym i przyczynić się do przyspieszenia transformacji energetycznej w sektorze transportu.
Źródło: ZUT Szczecin