Rusza kolejna edycja Budżetu Obywatelskiego. Elblążanie i elblążanki będą mieli w tym roku do rozdysponowania rekordową kwotę 5 mln złotych. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się 12 maja br. Prezydent zatwierdził już harmonogram, wzór wniosku oraz wysokość BO w 2026 roku.
Najważniejsze zmiany dotyczące Budżetu Obywatelskiego omówili podczas briefingu prezydent Michał Missan, wiceprezydent Piotr Kowal i radni Koalicji Obywatelskiej: Małgorzata Adamowicz, Irena Sokołowska, Jolanta Pękała i Karol Bidziński.
Po raz pierwszy do dyspozycji w ramach Budżetu Obywatelskiego będzie aż 5.000.000 zł. Po 700.000 zł przypadnie na każdy z pięciu okręgów oraz 1.500.000 zł na inicjatywę ogólnomiejską. Dodatkowo w każdym z okręgów zostanie wydzielona kwota po 60.000 zł na małe projekty. Wartość każdego z nich nie może przekroczyć 20.000 zł, a nie jak dotąd 10.000 zł. Wysokość i podział środków finansowych to nie jedyna zmiana, która wprowadzona zostanie w 14 już edycji Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z zapowiedziami z ubiegłego roku wprowadzone zostaną również zmiany w organizacji i przeprowadzeniu procesu głosowania, aby wyeliminować jakichkolwiek nieprawidłowości i nadużycia. Propozycje zmian wypracowane zostały przez zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele Urzędu Miejskiego, radni, radca prawny oraz przedstawiciel mieszkańców.
Najważniejsze zmiany:
- ograniczenie możliwości głosowania elektronicznego z jednego adresu IP max 5 razy dziennie co 24 godziny
- głosowanie w formie papierowej odbywać się będzie tylko na oryginalnych kartach, wydrukowanych przez Urząd Miejski, opatrzonych dodatkowo halogramem – nie będzie możliwości wydruku samodzielnego karty, czy jej kserowania. Głosy oddane na nieoryginalnych kartach będą nieważne.
- oryginalne karty będą wydawane w ograniczonych ilościach – do 5 sztuk na osobę.
na kartach papierowych osoba głosująca będzie musiała złożyć własnoręczny podpis. - w głosowaniu elektronicznym dodane zostanie oświadczenie głosującego o bezpośredniości głosowania przez osobę wypełniającą kartę
- na kartach papierowych umieszczona zostanie klauzula o odpowiedzialności karnej za składanie nieprawdziwych danych, złożenie podpisu za inną osobę.
Nowością w najbliższej edycji będzie również zamieszczenie na stronie BO przykładowych kosztorysów. Ułatwi to mieszkankom i mieszkańcom składającym wnioski oszacowanie wartości proponowanego zadania.
14 edycja Budżetu Obywatelskiego rozpocznie się 12 maja. Zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem przyjmowanie wniosków potrwa do 30 maja br. od 15 września do 2 października trwać będzie głosowanie. Zwycięskie pomysły poznamy do 31 października br.