Asfalt zamiast cegły na „Pierścieniu Księżnej Salomei”. Posłanka Matysiak interweniuje

1 miesiąc temu
Zdjęcie: Asfalt zamiast cegły na „Pierścieniu Księżnej Salomei”. Posłanka Matysiak interweniuje


Posłanka Paulina Matysiak interweniuje w sprawie inwestycji prowadzonej na terenie Łęczycy i gminy Góra Świętej Małgorzaty. Według mieszkańców, projekt szlaku pieszo-rowerowego odbiega od pierwotnych założeń i może zagrażać środowisku naturalnemu. Parlamentarzystka domaga się wyjaśnień od lokalnych władz.

Projekt z historycznym tłem

„Pierścień Księżnej Salomei” miał być szlakiem pieszo-rowerowym nawiązującym do historycznego charakteru regionu. Zgodnie z pierwotną koncepcją, nawierzchnia poszczególnych odcinków miała zostać wykonana z materiałów takich jak kamień, drewno i cegła. Tymczasem, jak alarmują mieszkańcy, na odcinku przebiegającym przez obszar łąk w rejonie Grodziska w Tumie zastosowano nawierzchnię asfaltową.

Zmiana materiału budzi poważne zastrzeżenia nie tylko ze względu na odejście od historycznego charakteru inwestycji, ale przede wszystkim z powodu potencjalnego wpływu na środowisko naturalne. Trasa przebiega bowiem w sąsiedztwie obszaru Natura 2000, co nakłada szczególne zobowiązania w zakresie ochrony przyrody.

Zagrożenie dla lokalnej fauny i flory

W piśmie skierowanym do burmistrza Łęczycy Pawła Kuleszy oraz wójta gminy Góra Świętej Małgorzaty Włodzimierza Frankowskiego, posłanka Matysiak wskazuje na obawy mieszkańców dotyczące negatywnego oddziaływania asfaltowej drogi na siedliska wielu gatunków ptaków i zwierząt.

„Na tym terenie występują bażanty, bociany, żurawie, kuropatwy, sarny, jelenie, zające, bobry i dziki. Ponadto w trakcie inwestycji usunięto drzewa oraz naruszono ich system korzeniowy, co może prowadzić do dalszej degradacji środowiska naturalnego” – czytamy w interwencji.

Dodatkowym problemem jest ryzyko przegrzewania się asfaltu w czasie letnich upałów, co może prowadzić do jego degradacji oraz wydzielania nieprzyjemnego zapachu. Istnieją również obawy, iż asfaltowa nawierzchnia zachęci kierowców do korzystania z trasy, która miała służyć przede wszystkim pieszym i rowerzystom.

Brak dialogu z mieszkańcami

Szczególny niepokój budzi podejście lokalnych władz do zgłaszanych uwag. Według relacji mieszkańców, samorządowcy wykazują brak zainteresowania problemem, a jednocześnie przekazują sprzeczne informacje na temat zakresu odpowiedzialności za realizację projektu.

„Pojawiły się głosy sugerujące brak woli dialogu ze strony urzędów, co tylko potęguje frustrację lokalnej społeczności” – podkreśla posłanka Matysiak.

Osiem kluczowych pytań

W interwencji skierowanej do władz Łęczycy i gminy Góra Świętej Małgorzaty, parlamentarzystka domaga się odpowiedzi na osiem szczegółowych pytań. Dotyczą one między innymi przyczyn rezygnacji z pierwotnej koncepcji nawierzchni, procesu decyzyjnego oraz zgodności inwestycji z uzyskanymi decyzjami środowiskowymi.

Posłanka pyta również, czy przed rozpoczęciem realizacji przeprowadzono konsultacje społeczne w sprawie zmian w projekcie oraz czy dokonano oceny wpływu tej zmiany na ekosystem obszaru Natura 2000. Istotną kwestią jest też planowane przeznaczenie szlaku – czy będzie on dostępny dla ruchu samochodowego, a jeżeli tak, to jakie środki kontroli przewidziano, aby zapobiec jego nadmiernej eksploatacji.

Posłanka Matysiak apeluje do władz o odniesienie się do opisanego problemu oraz przedstawienie planów dotyczących możliwości przywrócenia zgodności realizowanego projektu z jego pierwotnymi założeniami.

O odpowiedzi poinformujemy.

Idź do oryginalnego materiału