Aluminium 5 razy bardziej odporne na wodór już gotowe do produkcji

enerad.pl 2 dni temu

Nowe rozwiązanie na stary problem

30 kwietnia 2025 roku ogłoszono wyniki badań nad nowymi stopami aluminium-magnezu ze skandem. Celem było rozwiązanie problemu kruchości wodorowej, który od lat ograniczał zastosowanie aluminium w środowiskach nasyconych wodorem. Zjawisko to prowadziło do pękania i degradacji materiałów w obecności wodoru.

Nowe stopy nie tylko przeciwdziałają temu zjawisku, ale również wykazują znacznie lepsze adekwatności mechaniczne. Według zespołu badawczego, nowe materiały cechują się o 40% wyższą wytrzymałością oraz pięciokrotnie lepszą odpornością na wodór niż dotychczasowe rozwiązania.

Sekret tkwi w mikrostrukturze

Sukces nowego materiału opiera się na dwuetapowej metodzie nano-precypitacji. Dzięki precyzyjnym obróbkom cieplnym, udało się wytworzyć strukturę zawierającą nanocząsteczki Al₃Sc i Al₃(Mg,Sc)₂. Pierwszy składnik zapewnia mechaniczną wytrzymałość, a drugi – wiąże cząsteczki wodoru i zapobiega powstawaniu mikropęknięć.

Nanostruktura jest jednorodnie rozproszona w całym materiale, co przekłada się na wysoką trwałość i odporność w praktycznym zastosowaniu. Potwierdzono to dzięki tomografii z sondą atomową, która pozwala na obserwację struktury materiału na poziomie atomowym.

Dodatkowo zastosowano strategię rozdzielania rozmiarowego podczas procesu krzepnięcia i wyżarzania. Pozwoliło to zoptymalizować rozmieszczenie nanocząstek i zwiększyć odporność stopów na naprężenia mechaniczne oraz działanie wodoru.

Gotowe na przemysłową skalę

Nowe stopy zaprojektowano z myślą o wdrożeniu w istniejących procesach przemysłowych. Mogą być odlewane w standardowych formach miedzianych chłodzonych wodą, co eliminuje konieczność kosztownego przekształcania linii produkcyjnych.

Przekłada się to na konkretne korzyści: lżejsze zbiorniki na wodór oraz komponenty do pojazdów wodorowych bez utraty bezpieczeństwa i trwałości. Mniejsza masa elementów może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji i szybszego wdrażania infrastruktury wodorowej.

Współpraca międzynarodowa i nowe wyzwania

Za sukcesem projektu stoi kooperacja między Europą a Chinami, co pokazuje rosnące globalne zaangażowanie w rozwój technologii wodorowych. Istotną rolę odegrał również skand – rzadki pierwiastek, który coraz częściej pojawia się w zaawansowanych materiałach inżynierskich.

Choć nowe stopy są obiecujące, rodzą się pytania o dostępność skandu na skalę przemysłową. Zapewnienie stabilnych i zrównoważonych łańcuchów dostaw tego pierwiastka będzie najważniejsze dla przyszłej produkcji.

Co dalej?

Nowe stopy mogą przyspieszyć rozwój technologii ogniw paliwowych i infrastruktury wodorowej. Eliminacja problemu kruchości wodorowej oznacza większe bezpieczeństwo, mniejsze koszty utrzymania i szybszą implementację rozwiązań energetycznych nowej generacji.

Przed technologią stoją jednak kolejne etapy: programy pilotażowe, opracowanie norm i certyfikacji, a także logistyczne aspekty związane z dostawami skandu. Niemniej jednak materiały przestają być barierą dla wodoru – a to ogromny krok w stronę jego upowszechnienia.

Zobacz również:
  • Polska może mieć własne złoża białego wodoru. AGH wskazuje potencjalne lokalizacje
  • Wodór z Afryki popłynie do Europy – UE inwestuje 24 mln euro
  • Hitachi Energy wspiera największy projekt wodoru w Chinach – 3 GW mocy z OZE
  • Eksplozja, ogień i wodór. Rumunia odkrywa naturalne złoże wodoru pod ciśnieniem

Źródło: Max Planck Institute for Sustainable Materials

Idź do oryginalnego materiału