Nowe rozwiązanie na stary problem
30 kwietnia 2025 roku ogłoszono wyniki badań nad nowymi stopami aluminium-magnezu ze skandem. Celem było rozwiązanie problemu kruchości wodorowej, który od lat ograniczał zastosowanie aluminium w środowiskach nasyconych wodorem. Zjawisko to prowadziło do pękania i degradacji materiałów w obecności wodoru.
Nowe stopy nie tylko przeciwdziałają temu zjawisku, ale również wykazują znacznie lepsze adekwatności mechaniczne. Według zespołu badawczego, nowe materiały cechują się o 40% wyższą wytrzymałością oraz pięciokrotnie lepszą odpornością na wodór niż dotychczasowe rozwiązania.
Sekret tkwi w mikrostrukturze
Sukces nowego materiału opiera się na dwuetapowej metodzie nano-precypitacji. Dzięki precyzyjnym obróbkom cieplnym, udało się wytworzyć strukturę zawierającą nanocząsteczki Al₃Sc i Al₃(Mg,Sc)₂. Pierwszy składnik zapewnia mechaniczną wytrzymałość, a drugi – wiąże cząsteczki wodoru i zapobiega powstawaniu mikropęknięć.
Nanostruktura jest jednorodnie rozproszona w całym materiale, co przekłada się na wysoką trwałość i odporność w praktycznym zastosowaniu. Potwierdzono to dzięki tomografii z sondą atomową, która pozwala na obserwację struktury materiału na poziomie atomowym.
Dodatkowo zastosowano strategię rozdzielania rozmiarowego podczas procesu krzepnięcia i wyżarzania. Pozwoliło to zoptymalizować rozmieszczenie nanocząstek i zwiększyć odporność stopów na naprężenia mechaniczne oraz działanie wodoru.
Gotowe na przemysłową skalę
Nowe stopy zaprojektowano z myślą o wdrożeniu w istniejących procesach przemysłowych. Mogą być odlewane w standardowych formach miedzianych chłodzonych wodą, co eliminuje konieczność kosztownego przekształcania linii produkcyjnych.
Przekłada się to na konkretne korzyści: lżejsze zbiorniki na wodór oraz komponenty do pojazdów wodorowych bez utraty bezpieczeństwa i trwałości. Mniejsza masa elementów może przyczynić się do obniżenia kosztów produkcji i szybszego wdrażania infrastruktury wodorowej.
Współpraca międzynarodowa i nowe wyzwania
Za sukcesem projektu stoi kooperacja między Europą a Chinami, co pokazuje rosnące globalne zaangażowanie w rozwój technologii wodorowych. Istotną rolę odegrał również skand – rzadki pierwiastek, który coraz częściej pojawia się w zaawansowanych materiałach inżynierskich.
Choć nowe stopy są obiecujące, rodzą się pytania o dostępność skandu na skalę przemysłową. Zapewnienie stabilnych i zrównoważonych łańcuchów dostaw tego pierwiastka będzie najważniejsze dla przyszłej produkcji.
Co dalej?
Nowe stopy mogą przyspieszyć rozwój technologii ogniw paliwowych i infrastruktury wodorowej. Eliminacja problemu kruchości wodorowej oznacza większe bezpieczeństwo, mniejsze koszty utrzymania i szybszą implementację rozwiązań energetycznych nowej generacji.
Przed technologią stoją jednak kolejne etapy: programy pilotażowe, opracowanie norm i certyfikacji, a także logistyczne aspekty związane z dostawami skandu. Niemniej jednak materiały przestają być barierą dla wodoru – a to ogromny krok w stronę jego upowszechnienia.
Zobacz również:- Polska może mieć własne złoża białego wodoru. AGH wskazuje potencjalne lokalizacje
- Wodór z Afryki popłynie do Europy – UE inwestuje 24 mln euro
- Hitachi Energy wspiera największy projekt wodoru w Chinach – 3 GW mocy z OZE
- Eksplozja, ogień i wodór. Rumunia odkrywa naturalne złoże wodoru pod ciśnieniem
Źródło: Max Planck Institute for Sustainable Materials