Aleja Makariosa otwarta dla aut – burmistrz Nikozji odpiera zarzuty

11 godzin temu

Decyzja o ponownym otwarciu alei Makariosa w Nikozji dla prywatnych samochodów wciąż budzi ogromne emocje. Burmistrz miasta, Charalambos Prountzos, nazwał krytykę skierowaną tylko wobec władz miejskich „hipokryzją”.

Otwarte w dzień, zamknięte w nocy

Zgodnie z nowymi ustaleniami, ruch prywatnych pojazdów na głównej arterii stolicy będzie dozwolony od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00–21:00. Poza tymi godzinami, a także w weekendy, aleja pozostanie dostępna wyłącznie dla autobusów, taksówek, mieszkańców i pracowników.

Zmiany obejmą odcinek od posterunku policji Lycavitos do placu Solomou. Problem w tym, iż przez cały czas nie podpisał ich… komendant policji. Bez jego zgody nowe zasady nie mogą wejść w życie.

UE może cofnąć fundusze?

Renowacja alei Makariosa została współfinansowana przez Komisję Europejską z Funduszu Spójności, który promuje zrównoważoną mobilność miejską. Jednym z warunków było ograniczenie ruchu samochodowego – dlatego decyzja o jego przywróceniu może teraz grozić utratą dostępu do kolejnych środków unijnych.

Burmistrz odpowiada: hipokryzja i brak strategii

Podczas czwartkowego wystąpienia w parlamencie burmistrz Nikozji przypomniał, iż to cały kraj, a nie tylko jego miasto, nie wywiązuje się ze zobowiązań klimatycznych.

Zapytał retorycznie:

Czy państwo naprawdę zamierza przeznaczyć 600 milionów euro na tramwaj w Nikozji i Limassol? Czy w ciągu trzech lat powstaną buspasy i rozszerzy się usługa Pame Express?

Tymczasem – jak podkreślił – zarzuty pod adresem władz Nikozji płyną również od instytucji, które same nie podejmują żadnych działań w sprawie ograniczenia emisji spalin.

Co dalej z unijnymi pieniędzmi?

Nie wiadomo jeszcze, czy Komisja Europejska podejmie jakiekolwiek działania wobec władz Nikozji – na przykład wpisując miasto na „czarną listę” i odcinając od przyszłych funduszy.

Tymczasem mieszkańcy, w tym także część Polonii, która codziennie przemieszcza się przez centrum Nikozji, z niepokojem obserwują kolejne zwroty w tej sprawie.

FAQ

Czy nowe zasady już obowiązują?
Nie – muszą zostać zatwierdzone przez komendanta policji.

Dlaczego Unia Europejska może ukarać Nikozję?
Bo wcześniej przyznała fundusze na projekt ograniczający ruch samochodów – a teraz zasady te zostały cofnięte.

Czy inne cypryjskie miasta mają podobne zobowiązania?
Tak – np. Nikozja i Limassol miały stworzyć sieć tramwajową, ale tego nie zrobiły.

Idź do oryginalnego materiału