280 zł za pierwsze auto i 2800 zł za kolejne – od 1 stycznia 2026 r. podrożeją abonamenty parkingowe.

1 tydzień temu

W miniony czwartek (10 lipca) odbyła się XXI Sesja Rady Miejskiej Wrocławia. Radni głosowali m.in. w sprawie zmian dotyczących zasad płatnego parkowania. Zgodnie z ich decyzją od 1 stycznia 2026 roku wzrosną ceny za abonamenty parkingowe – zarówno w ścisłym centrum, jak i poza nim.

Jak uzasadniają radni, nowe stawki mają związek z dużymi problemami z dostępnością miejsc parkingowych. Aktualnie we Wrocławiu istnieje około 9500 płatnych miejsc w trzech strefach:

  • A – Rynek i okolice,
  • B – dalsze rejony centrum,
  • C – osiedla śródmiejskie spoza centrum.

Podwyżki od nowego roku

Aktualnie stawki za roczny abonament w strefie A, B oraz C wynoszą: 100 złotych za pierwszy samochód, 200 złotych za drugi i 1000 za trzeci.

Od 1 stycznia 2026 r. we Wrocławiu wprowadzone zostaną podwyżki. W strefie A i B ceny będą następujące:

  • równowartość 6% płacy minimalnej w Polsce, czyli na dziś 279 złotych – za pierwsze auto,
  • 60% płacy minimalnej, czyli na dziś ok. 2800 złotych – za drugie i trzecie auto.

Jeżeli chodzi o strefę C, roczny abonament będzie równowartością 4% płacy minimalnej za pierwszy samochód, czyli ok. 186 złotych.

Zmiany dotyczą tylko mieszkańców, czyli osób zameldowanych i płacących podatki we Wrocławiu. Jak zapowiadają radni, najbliższa podwyżka – pierwsza od 22 lat – będzie duża, natomiast kolejne już mniejsze, ale co roku.

Zmiany dla samochodów hybrydowych

Liczba aut hybrydowych w stolicy Dolnego Śląska stale rośnie.

– Gdy Wrocław wprowadzał preferencje dla nich ponad dekadę temu, były one nowinką technologiczną. Dziś jest ich na tyle dużo, iż zwolnienie ich z opłat za czas postoju również negatywnie wpływa na rotację i dostępność miejsc – tłumaczą urzędnicy.

Do tej pory kierowcy aut hybrydowych płacili za roczny abonament 300 złotych rocznie (strefa A) lub 100 zł (strefa B). W strefie C parkowali za darmo.

Od nowego roku abonament za auto hybrydowe będzie kosztował tyle samo, co abonamenty dla mieszkańców w obszarach B i C, czyli odpowiednio 6% i 4% płacy minimalnej. Z kolei na obszar A kierowcy hybryd nie będą mogli kupić abonamentu i będą musieli płacić za każdą godzinę na zasadach ogólnych przez aplikację lub w parkometrze.

Foto: mat. ZDiUM

Idź do oryginalnego materiału