Cła nałożone przez prezydenta USA Donalda Trumpa, koszty restrukturyzacji firmy i słaba koniunktura w Chinach spowodowały załamanie zysków Audi w pierwszej połowie roku. Nadwyżka w wysokości 1,3 mld euro była o 37,5% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ogłosił w poniedziałek producent samochodów należący do Volkswagena. To już trzeci raz z rzędu, kiedy pierwsza połowa roku była znacznie gorsza niż rok poprzedni. W 2022 roku firma z Ingolstadt odnotowała zysk w wysokości 4,4 mld euro. Grupa VW opublikowała już przed weekendem dane dotyczące działalności operacyjnej Audi .
Audi obniżyło swoją prognozę na bieżący rok. Oczekiwania sprzedażowe skurczyły się o 2,5 miliarda do kwoty od 65 do 70 miliardów euro, a zwrot z inwestycji ma być również znacznie niższy, wynosząc od 5 do 7 procent zamiast od 7 do 9 procent. Nie uwzględnia to jednak jeszcze umowy celnej UE z USA , którą prezydent USA Donald Trump i przewodnicząca UE Ursula von der Leyen (66) uzgodnili w niedzielę wieczorem . w tej chwili jest ona oceniana, poinformowała firma. Nie ma jeszcze żadnych szczegółów ani niczego na piśmie, powiedział dyrektor finansowy Jürgen Rittersberger (53). Zasadniczo jednak firma jest zadowolona, iż teraz można planować.
600 milionów euro obciążenia z tytułu ceł
Rittersberger stwierdził również, iż same podwyżki amerykańskich ceł wiosną kosztowały Audi około 600 milionów euro w pierwszej połowie roku. Audi, które w przeciwieństwie do konkurenta BMW nie ma własnej fabryki w USA, nie przerzuciło dodatkowych kosztów spowodowanych cłami na swoich klientów w USA, ale taki krok jest kosztowny. Rittersberger nie powiedział, jak potoczą się sprawy w tej sprawie – firma będzie starała się znaleźć odpowiedni kompromis między ceną a wielkością produkcji.
Zysk Audi spada do marnych 1,8 procent
Ponadto sprzedaż spadła w pierwszej połowie roku, szczególnie w Chinach, ale także w USA. Oba rynki stanowią w tej chwili wyzwanie dla wielu producentów samochodów. W Chinach przez cały czas trwa zacięta konkurencja cenowa, zwłaszcza w segmencie pojazdów elektrycznych. Audi liczy na nowe modele w tym kraju.
Zwrot z kapitału własnego Grupy Audi, obejmującej marki Audi, Bentley, Lamborghini i Ducati, spadł z 6,4% do 3,3% w pierwszej połowie roku. Sama marka Audi osiągnęła zwrot na poziomie zaledwie 1,8%, co było niższym wynikiem niż długo słabnąca marka Volkswagen.