Znamy wyniki weryfikacji projektów zgłoszonych do TBO 2026

tarnobrzeg.info 4 dni temu

Do Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 r. zgłoszono 59 projektów, z czego 50 oceniono pozytywnie; 1 oceniono negatywnie pod względem formalnym; 7 oceniono negatywnie pod względem merytorycznym; 1 projekt pn. „Budowa ciągu pieszo – rowerowego na Cmentarz Komunalny w Sobowie” wycofany z powodu złożenia tego samego projektu dwukrotnie.

Uzasadnienia negatywnych ocen znajdują się na końcu.

Pouczenie:

Od negatywnej oceny zgłoszonego projektu do Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego na 2026 r. przysługuje odwołanie. Odwołanie składa osoba zgłaszająca projekt do Komisji Głównej Rady Miasta Tarnobrzega, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tarnobrzega, na adres: Urząd Miasta Tarnobrzega, ul. Tadeusza Kościuszki 32, 39 – 400 Tarnobrzeg, w nieprzekraczalnym terminie 7 dni, licząc od dnia publikacji listy projektów ocenionych pozytywnie oraz negatywnie. Odwołania należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 8 września 2025 r. Odwołanie rozpatruje Komisja Główna Rady Miasta Tarnobrzega. Rozstrzygnięcie Komisji Głównej Rady Miasta Tarnobrzega jest ostateczne.

Wstępną listę wraz z krótkim komentarzem publikowałem wcześniej

Lista projektów małych, dużych i miękkich, zgłoszona do BO2026 z komentarzem

LISTA PROJEKTÓW OCENIONA POZYTYWNIE

Kategoria – Projekt duży:

Lp.TytułOsiedle/Obręb realizacjiKoszt
1Odbudujmy Serbinów – Remont oraz przebudowa ulicy Dąbrowskiej. Budowa nowych miejsc parkingowych.Serbinów1 454 382 zł
2Budowa ciągu pieszo – rowerowego na Cmentarz Komunalny w SobowiePiastów1 454 382 zł
3Tworzymy Kulturę – Wozownia – Dla Tarnobrzeżan. Przywrócenie funkcjonalności Wozowni – etap I: prace przeciwpożarowe.Stare Miasto1 454 382 zł
4Wymiana oświetlenia przy ulicy PolnejPodłęże53 453 zł
5Nowa jakość przestrzeni i bezpieczeństwa – odwodnienie i modernizacja ul. Św. Józefa i ul. SzewskiejNagnajów600 000 zł
6Wykonanie ujęcia wód siarczkowych nad Jeziorem Tarnobrzeskim dla celów leczniczychObręb Machów1 454 382 zł
7Remont ul. JasińskiegoStare Miasto550 000 zł
8Siarkowiec – Czyste, Zielone i Bezpieczne Osiedle „Naszych Marzeń”Siarkowiec1 000 000 zł
9Stop dyskryminacji toaletowej – budowa automatycznej toalety publicznej w okolicy Parku Dzikowskiego.Stare Miasto700 000 zł
10Budowa chodnika przy ul. BemaSobów1 454 382 zł
11Droga dojazdowa do cmentarza parafialnego na osiedlu WielowieśWielowieś1 070 000 zł

Kategoria – Projekt mały

Lp.TytułOsiedle realizacjiKoszt
1Ogólnodostęna integracyjna strefa relaksu przy Szkole Podstawowej nr 6 w Tarnobrzegu – MiechocinieMiechocin50 000 zł
2Plac zabaw Kopernika 7 – rozbudowaSiarkowiec32 000 zł
3Budowa nowych trybun wraz z siedziskami dla kibiców piłki nożnej i wszelkich zawodów sportowych na stadionie sportowym OKS WielowieśWielowieś50 000 zł
4Odbudujmy Serbinów – Budowa Parkingu przy ulicy Zwierzynieckiej obok Przedszkola numer 7Serbinów50 000 zł
5Zagospodarowanie terenu zielonego Osiedle DzikówDzików50 000 zł
6Chodnik na szczycie bloku ul. Wyspiańskiego 20Wielopole50 000 zł
7Remont chodnikaWielopole50 000 zł
8Modernizacja Domu Osiedlowego w NagnajowieNagnajów50 000 zł
9Remont parkinguWielopole25 000 zł
10Nowoczesny i bezpieczny plac zabaw przy SP nr 8 w TarnobrzeguWielowieś50 000 zł
11Przebudowa ul. Słomki – budowa chodnika od skrzyżowania z ul. Polną do zjazdu przy posesji ul. Słomki 4c wraz z wykonaniem przejścia dla pieszychPodłęże50 000 zł
12Budowa altany na terenie rekreacyjnym przy remizie OSP na osiedlu ZakrzówZakrzów50 000 zł
13Renowacja „Odbudujmy nasz skatepark!”Stare Miasto50 000 zł
14Zabawa Zmysłami – Przedszkolna Przestrzeń Doświadczania przy Przedszkolu nr 8 w TarnobrzeguWielowieś50 000 zł
151. Mini rondo skrzyżowania ulic Robotnicza i Krzywa w Tarnobrzegu. 2. Wyposażenie kuchni Domu Osiedlowego w zastawę stołową i podstawowe urządzeniaMiechocin50 000 zł
16Odbudujmy Serbinów – Budowa Parkingu przy ulicy KwiatkowskiegoSerbinów50 000 zł
17Budowa Mini Boiska wielofunkcyjnego na terenie Osiedla SielecSielec50 000 zł
18Komfortowo do zdrowia podczas zabiegów rehabilitacyjnychWielopole50 000 zł
19Remont posadzki w domu ludowym w MokrzyszowieMokrzyszów50 000 zł
20Piłkochwyty na boisku w MokrzyszowieMokrzyszów50 000 zł
21Budowa chodnika przy ul. OcickiejOcice50 000 zł
22Monitoring w Szkole Podstawowej nr 10Serbinów50 000 zł
23Wiata dla rowerów i hulajnóg przy szkole BudowlanceSiarkowiec50 000 zł
24Wiata dla rowerów i hulajnóg przy Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja KopernikaStare Miasto50 000 zł
25Osiedlowy plac zabaw na Borowie I fazaPiastów50 000 zł
26Drożne rowy – bezpieczeństwo NaszeNagnajów50 000 zł
27Modernizacja placu zabawStare Miasto50 000 zł
28Osiedle Siarkowiec – Bezpieczne przejście dla pieszych na ulicy KopernikaSiarkowiec50 000 zł
29Relaks na terenach zielonych Osiedla Przywiśle – kontynuacjaPrzywiśle50 000 zł
30Oświetlenie ul. Ks. A. BurdySobów50 000 zł
31Przygotowanie ekspozycji Las nocą – etap pierwszyStare Miasto50 000 zł

Kategoria – Projekt miękki:

Lp.TytułKoszt
1Świąteczne Targi Książki28 500 zł
2Duchy Jeziora Tarnobrzeskiego50 000 zł
3100 lat Polskiej Muzyki. Opowieść tańca i piosenki. Część I – lata dwudzieste, lata trzydzieste49 100 zł
4Rzułte czy żółte – I Otwarte Tarnobrzeskie Dyktando8 000 zł
5Tarnobrzeski Breaking Jam vol. 325 000 zł
6Piknik Promujmy Serbinów20 000 zł
7Piknik „Święto pieczonego ziemniaka”19 800 zł
8Miejski Bajkowy Sylwester w Tarnobrzegu49 500 zł

LISTA PROJEKTÓW OCENIONA NEGATYWNIE POD WZGLĘDEM FORMALNYM

Kategoria – Projekt miękki:

Lp.TytułKoszt
1Piknik integracyjny mieszkańców Borowa osiedle Piastów10 000 zł

LISTA PROJEKTÓW OCENIONA NEGATYWNIE POD WZGLĘDEM MERYTORYCZNYM

  1. Kategoria – Projekt duży:
Lp.TytułKoszt
1Bezpieczna Ciąża – domowe KTG dla mieszkanek Tarnobrzega108 900 zł

Kategoria – projekt mały:

Lp.TytułKoszt
1Zakup sprzętu ogrodniczego do utrzymania terenów zielonych łowisk PZW na terenie Miasta Tarnobrzega50 000 zł
2Altanka na odpady komunalne49 500 zł
3Rozbudowa Ośrodka Szkoleniowo-Treningowego „Strzelec”50 000 zł
4Mural na murze oporowym50 000 zł
5Zakup i instalacja altany śmietnikowej, nr działki 2015/11550 000 zł
  1. Kategoria – projekt miękki:
Lp.TytułKoszt
1Pomoc bezdomnym kotom w Tarnobrzegu50 000 zł

SZCZEGÓŁOWE UZASADNIENIE NEGATYWNEJ OCENY ZGŁOSZONYCH PROJEKTÓW

1. Piknik integracyjny mieszkańców Borowa osiedle Piastów
Projekt zgłoszony dnia 14.07.2025 r.
Kategoria: miękki
Koszt projektu: 10 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań formalnych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 8 ust. 3 pkt 1 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), który mówi, iż w kategorii „projekt miękki” listę poparcia podpisuje nie mniej niż 15 Mieszkańców. Na przesłanej wraz z projektem liście poparcia podpis złożyło jedynie 6 Mieszkańców popierających przedmiotowy projekt.

2. Zakup sprzętu ogrodniczego do utrzymania terenów zielonych łowisk PZW na terenie Miasta Tarnobrzega
Projekt zgłoszony dnia 11.07.2025 r.
Kategoria: mały
Koszt projektu: 50 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 4 ust. 3 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), w myśl którego do kategorii „projekt mały” należy projekt służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, zakładający budowę, modernizację lub remont infrastruktury miejskiej; doposażenie placówki miejskiej (żłobka, przedszkola, szkoły, w tym – boiska przedszkolnego i przyszkolnego oraz ogródka przy żłobku, przedszkolnego i przyszkolnego, a także instytucji kultury i ośrodka sportu). W projekcie nie wskazano żadnej z wymienionych w przywołanym przepisie placówek. Okręgowy Związek Wędkarski nie jest placówką miejską, żłobkiem, przedszkolem, szkołą, instytucją kultury czy ośrodkiem sportu.

3. Altanka na odpady komunalne
Projekt zgłoszony dnia 11.07.2025 r.
Kategoria: mały
Koszt projektu: 49 500 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 7 ust. 1 pkt 1 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), w myśl którego zgłoszony projekt musi mieść się w ustawowym katalogu zadań własnych Miasta Tarnobrzega.
W świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zadaniem gminy jest objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. W ramach tego obowiązku gmina jednak nie jest zobowiązana do kupowania czy budowy altan śmietnikowych dla jej mieszkańców.
Na gruncie ww. ustawy brak jest podstaw prawnych do wydatkowania z budżetu gminy środków na realizację zadania wskazanego w treści niniejszego wniosku, tj. zadań polegających na zakupie i montażu altany śmietnikowej. Obowiązek wyznaczenia miejsca gromadzenia odpadów a także jego zagospodarowanie poprzez np. ustawienie altany śmietnikowej (wiaty na odpady) spoczywa na właścicielu nieruchomości. Oznacza to, iż to właściciel terenu, na którym znajduje się nieruchomość, musi zapewnić odpowiednie miejsce do gromadzenia odpadów. Obowiązek ten wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniego miejsca do gromadzenia odpadów, w tym ich segregacji oraz utrzymania porządku na nieruchomości.
Jednostka samorządu terytorialnego, która na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2023 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, na podstawie i w granicach prawa”. Mając na względzie powyższe przyjąć należy, iż brak wyraźnej podstawy prawnej do wydatkowania publicznych pieniędzy na taki cel będzie prowadził do naruszenia zasady działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa wywodzonej z art. 7 Konstytucji (Finansowanie z dotacji celowej wiat śmietnikowych oraz pojemników na odpady – stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 30 października 2023 r., sygn. RP/063/101/72/1/2023).
Gmina może przejąć jedynie obowiązek wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz do utrzymywania tych worków lub pojemników we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jednakże zwolnienie właścicieli nieruchomości z powyższych obowiązków, może nastąpić, jedynie w powyżej wskazanym zakresie przedmiotowym, o ile rada gminy na podstawie art. 6r ust. 3 tej ustawy podejmie uchwałę, na mocy której przejmie te obowiązki w całości lub w części w zamian za stosowną opłatę a takiej uchwały Miasto Tarnobrzeg nie podjęło. W związku z tym gmina nie jest również uprawniona do przejęcia ciążących na właścicielach nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
Zgodnie z § 7. ust. 1 pkt 1 Uchwały NR IV/34/2024, Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, w ramach TBO może być zgłoszony projekt, który mieści się w ustawowym katalogu zadań własnych Miasta Tarnobrzega. Mając na uwadze powyższe, zgłoszony projekt nie może być. dopuszczony.

4. Bezpieczna Ciąża – domowe KTG dla mieszkanek Tarnobrzega
Projekt zgłoszony dnia 14.07.2025 r.
Kategoria: duży
Koszt projektu: 108 900 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
1. Projekt nie mieści się w zakresie zdefiniowanym dla projektu w kategorii „projekt duży” określonym w § 4 ust. 2 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiącym uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), zwanym dalej „Regulaminem”, zgodnie z którym do kategorii projekt duży należy projekt zakładający:
1) budowę, modernizację lub remont infrastruktury miejskiej,
2) doposażenie placówki miejskiej (żłobka, przedszkola, szkoły, w tym – boiska przedszkolnego i przyszkolnego oraz ogródka przy żłobku, przedszkolnego i przyszkolnego, a także instytucji kultury i ośrodka sportu).
Przedmiotowy projekt nie mieści się w zakresie wymienionym powyżej. Odnosi się bowiem do zakupu usługi świadczonej kobietom w ciąży.
2. Projekt narusza postanowienia zawarte w § 7 ust. 2 pkt 4 Regulaminu, który mówi, iż zgłaszany projekt nie może wskazywać na potencjalnego wykonawcę projektu, ani zawierać znaku towarowego czy nazwy własnej organizacji pozarządowej, podmiotu gospodarczego lub jego części oraz nazwę towaru, produktu.

5. Rozbudowa Ośrodka Szkoleniowo-Treningowego „Strzelec”
Projekt zgłoszony dnia 14.07.2025 r.
Kategoria: mały
Koszt projektu: 50 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 7 ust. 1 pkt 5 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), w myśl którego zgłoszony projekt nie może być sprzeczny z dokumentami planistycznymi i strategicznymi Miasta Tarnobrzega.
Zgodnie z założeniami projektu planu ogólnego Miasta Tarnobrzega, którego przyjęcie planowane jest na koniec 2025 roku, działka położona jest na obszarze oznaczonym jako Strefa Otwarta, w której profilu wskazano przeznaczenia: teren rolnictwa z zakazem zabudowy, teren lasu, teren zieleni naturalnej, teren wód, teren komunikacji, teren ogrodów działkowych, teren infrastruktury technicznej. W celu rozbudowy ośrodka niezbędna jest zmiana przeznaczenia terenu na SN – strefę zieleni i rekreacji, a następnie, po wejściu w życie planu ogólnego, uchwalenie dla tego terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tak by możliwe było inwestowanie na terenie. Ze względu na brak na przedmiotowej działce obszaru uzupełniania zabudowy, nie będzie możliwe wydawanie decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji innych niż inwestycje celu publicznego. Zakres projektu sugeruje konieczność ustalenia decyzji o warunkach zabudowy, a następnie wydanie stosownego pozwolenia na budowę, w tym również na budowę nowych obiektów budowlanych, co rodzi konieczność uchwalenia dla terenu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do czasu wejścia w życie planu ogólnego z odpowiednim przeznaczeniem dla działki, realizacja proponowanej inwestycji nie jest możliwa.

6. Mural na murze oporowym
Projekt zgłoszony dnia 15.07.2025 r.
Kategoria: mały
Koszt projektu: 50 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 7 ust. 1 pkt 3 i 4 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), w myśl którego zgłoszony projekt musi być możliwy do zrealizowania w trakcie jednego roku budżetowego, jest możliwy do zrealizowania ze względów technicznych i technologicznych.
Przedmiotowy projekt zakłada realizację zadania w strefie konserwatorskiej. Realizacja zadania w strefie konserwatorskiej wymaga uzyskania pozwoleń konserwatorskich od adekwatnego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, choćby jeżeli inwestycja nie dotyczy bezpośrednio zabytku, a jedynie znajduje się na terenie podlegającym ochronie. Zgłoszony projekt takiej akceptacji konserwatora zabytków nie posiadał. Nie posiadał także dołączonej wizualizacji muralu, co utrudnia przeprowadzenie procedury uzgodnienia realizacji zadania z konserwatorem zabytków.
Na etapie oceny merytorycznej projektu niezbędne jest uzyskanie przynajmniej wstępnej akceptacji realizacji muralu, ponieważ lokalizacja projektu objęta jest ścisłą strefą ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym na etapie oceny merytorycznej projektu nie ma możliwości ocenić możliwości jego wykonania ani przewidzieć uzyskania akceptacji konserwatora oraz ewentualnych zaleceń i technicznej czy technologicznej możliwości ich zastosowania przy ewentualnej realizacji projektu. Zgłoszony projekt nie jest zatem możliwy do zweryfikowania pod względem możliwości jego realizacji w strefie ochrony konserwatorskiej.

7. Zakup i instalacja altany śmietnikowej, nr działki 2015/115
Projekt zgłoszony dnia 15.07.2025 r.
Kategoria: mały
Koszt projektu: 50 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt narusza postanowienia zawarte w § 7 ust. 1 pkt 1 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiący uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), w myśl którego zgłoszony projekt musi mieść się w ustawowym katalogu zadań własnych Miasta Tarnobrzega.
W świetle ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zadaniem gminy jest objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi. W ramach tego obowiązku gmina jednak nie jest zobowiązana do kupowania czy budowy altan śmietnikowych dla jej mieszkańców.
Na gruncie ww. ustawy brak jest podstaw prawnych do wydatkowania z budżetu gminy środków na realizację zadania wskazanego w treści niniejszego wniosku, tj. zadań polegających na zakupie i montażu altany śmietnikowej. Obowiązek wyznaczenia miejsca gromadzenia odpadów a także jego zagospodarowanie poprzez np. ustawienie altany śmietnikowej (wiaty na odpady) spoczywa na właścicielu nieruchomości. Oznacza to, iż to właściciel terenu, na którym znajduje się nieruchomość, musi zapewnić odpowiednie miejsce do gromadzenia odpadów. Obowiązek ten wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniego miejsca do gromadzenia odpadów, w tym ich segregacji oraz utrzymania porządku na nieruchomości.
Jednostka samorządu terytorialnego, która na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2023 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, na podstawie i w granicach prawa”. Mając na względzie powyższe przyjąć należy, iż brak wyraźnej podstawy prawnej do wydatkowania publicznych pieniędzy na taki cel będzie prowadził do naruszenia zasady działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa wywodzonej z art. 7 Konstytucji (Finansowanie z dotacji celowej wiat śmietnikowych oraz pojemników na odpady – stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z dnia 30 października 2023 r., sygn. RP/063/101/72/1/2023).
Gmina może przejąć jedynie obowiązek wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz do utrzymywania tych worków lub pojemników we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Jednakże zwolnienie właścicieli nieruchomości z powyższych obowiązków, może nastąpić, jedynie w powyżej wskazanym zakresie przedmiotowym, o ile rada gminy na podstawie art. 6r ust. 3 tej ustawy podejmie uchwałę, na mocy której przejmie te obowiązki w całości lub w części w zamian za stosowną opłatę a takiej uchwały Miasto Tarnobrzeg nie podjęło. W związku z tym gmina nie jest również uprawniona do przejęcia ciążących na właścicielach nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych.
Zgodnie z § 7. ust. 1 pkt 1 Uchwały NR IV/34/2024, Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, w ramach TBO może być zgłoszony projekt, który mieści się w ustawowym katalogu zadań własnych Miasta Tarnobrzega. Mając na uwadze powyższe, zgłoszony projekt nie może być. dopuszczony.

8. Pomoc bezdomnym kotom w Tarnobrzegu
Projekt zgłoszony dnia 15.07.2025 r.
Kategoria: miękki
Koszt projektu: 50 000 zł
Ocena: projekt nie spełnia wymagań merytorycznych

Uzasadnienie:
Projekt nie mieści się w zakresie zdefiniowanym dla projektu w kategorii „projekt miękki” określonym w § 4 ust. 4 Regulaminu przeprowadzania Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego, stanowiącym uchwałę nr IV/34/2024 Rady Miasta Tarnobrzega z dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie Tarnobrzeskiego Budżetu Obywatelskiego (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2024 r. Poz. 2923, z późn. zm.), zwanym dalej „Regulaminem”, z zgodnie z którym do kategorii projekt miękki należy projekt o charakterze:
1) prospołecznym, oznaczającym działania przynoszące korzyść konkretnym kategoriom społecznym Mieszkańców, rozwiązując ich obiektywne problemy;
2) kulturalnym, oznaczającym działania polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, kierowane do wszystkich Mieszkańców lub konkretnych kategorii społecznych Mieszkańców;
3) edukacyjnym, oznaczającym działania prowadzone poza systemem oświaty, związane z prowadzeniem szkoleń, korepetycji, zajęć praktycznych, teoretycznych i warsztatowych, kierowanych do konkretnych kategorii społecznych Mieszkańców;
4) sportowym, oznaczającym działania związane z podnoszeniem sprawności fizycznej oraz doskonaleniem umiejętności ruchowych.
Przedmiotowy projekt zakłada zakup usługi dostępu do zabiegów kastracji kotów bezdomnych na terenie naszego miasta, a także objęcie ich opieką weterynaryjną. Nie mieści się zatem w ww. zakresie wskazanym Regulaminem.

Info: UM

Idź do oryginalnego materiału