Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

enerad.pl 9 godzin temu

Wraz z dynamicznym rozwojem elektromobilności w Europie i na świecie coraz większą uwagę przykłada się do emisji związanych nie tylko z użytkowaniem pojazdów, ale także z produkcją materiałów wykorzystywanych do ich budowy. Najnowsze analizy organizacji Transport & Environment (T&E) wskazują, iż aż 60% całkowitych emisji w całym cyklu życia samochodu elektrycznego pochodzi właśnie z fazy produkcji, a aluminium odpowiada za około 20% tych emisji.

Znaczenie aluminium w przemyśle motoryzacyjnym

Sektor motoryzacyjny konsumuje ponad jedną trzecią całej europejskiej produkcji aluminium. Co istotne, samochody elektryczne zawierają więcej aluminium niż pojazdy spalinowe, a ten udział będzie rósł w kolejnych latach. To sprawia, iż dekarbonizacja produkcji aluminium staje się kluczowa dla ograniczenia śladu węglowego całej branży.

Definicja i potencjał zielonego aluminium

Badanie T&E definiuje „zielone aluminium” jako połączenie aluminium wtórnego (recyklingowanego) i pierwotnego, przy czym poziom dopuszczalnych emisji ma być stopniowo obniżany w kolejnych latach. Dzięki temu producenci będą motywowani do przechodzenia na technologie o niższym śladzie węglowym, w tym elektryfikację hut i zwiększenie udziału recyklingu.

Technologie i oszczędności emisji

  • Do 2050 roku emisje z produkcji pierwotnego aluminium w autach mogą spaść o 30% w porównaniu do scenariusza bazowego, a przy dalszym rozwoju OZE i wdrażaniu nowych technologii (np. anody obojętne, procesy karbochlorowania) – choćby o 68%.
  • Do 2040 roku oszczędności emisji mogą odpowiadać wycofaniu z dróg 900 000 samochodów spalinowych.
  • Rozwój recyklingu aluminium w UE pozwoli do 2035 roku ograniczyć emisje na poziomie równoważnym usunięciu 750 000 aut spalinowych, a do 2040 roku – ponad 2 milionów.
  • Wdrożenie celów dla zielonego aluminium może obniżyć koszt samochodu o 30 euro do 2050 roku.

Wyzwania i szanse dla Europy

Obecnie Europa importuje aż 53% aluminium pierwotnego, a produkcja tego metalu jest bardzo energochłonna – około dwie trzecie śladu węglowego pochodzi z produkcji energii elektrycznej. Dzięki coraz czystszej europejskiej sieci energetycznej, region ma szansę stać się liderem w produkcji niskoemisyjnego aluminium, co przyniesie korzyści zarówno dla klimatu, jak i gospodarki.

Propozycje polityk i regulacji

Raport T&E rekomenduje szereg działań na poziomie unijnym, które mają przyspieszyć transformację sektora aluminium:

  • Wprowadzenie minimalnych udziałów zielonego aluminium w nowych samochodach – 60% od 2035 roku, 85% od 2040 i 95% od 2045, aż do pełnej dekarbonizacji w 2050 roku. Aluminium powinno być produkowane w UE.
  • Ustanowienie celów dotyczących recyklingu i lokalnego pochodzenia aluminium poprzez akt delegowany do rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (ELV) oraz działania ograniczające eksport złomu poza UE.
  • Zmiany w rozporządzeniu ELV mające ułatwić wysokiej jakości recykling, m.in. przez wymogi demontażu i sortowania stopów aluminium.
  • Stworzenie warunków inwestycyjnych dla rozwoju zielonej produkcji aluminium w ramach Industrial Accelerator Act i Industrial Decarbonisation Bank, w tym wprowadzenie etykiety węglowej dla aluminium w pojazdach.
  • Wprowadzenie etykiety węglowej dla pojazdów elektrycznych, nagradzającej auta produkowane w UE i z niskim śladem węglowym, ze szczególnym uwzględnieniem aluminium, baterii i stali.

Zobacz również:

  • Aluminium 5 razy bardziej odporne na wodór już gotowe do produkcji
  • Scatec podpisuje umowę PPA z Egypt Aluminium na gigantyczny projekt Solar+BESS w Egipcie

Źródło: T&E – Transport & Environment publikacje

Idź do oryginalnego materiału