Zbudują gigantyczną fabrykę samochodów elektrycznych. Wyprodukują 12 tys. aut rocznie [ZDJĘCIA]

1 dzień temu
Zdjęcie: Produkcja eVanów ma ruszyć w 2028 roku. | foto Joanna Chrzanowska


To inwestycja Adaptive Motors. Zakład powstanie na terenie gminy Kleszczów niedaleko Bełchatowa. Produkować będzie eVany, czyli elektryczne samochody dostawcze.

- Fabrykę mamy już zaprojektowaną. Lada dzień zostaną złożone dokumenty związane z decyzjami środowiskowymi. Jej pierwszy moduł zajmować będzie powierzchnię 2,5 hektarów. Każdy następny to około 2 hektarów. Powstaną ponadto: tor testowy, centrum badawczo-rozwojowe oraz centrum treningowe

- tłumaczy Albert Gryszczuk, prezes spółki.

Zatrudnią 1500 osób

Produkcja ma ruszyć w 2028 roku. Najpierw będzie jednozmianowa. A po dwóch lat odbywać się będzie na trzy zmiany. Na początku produkowanych będzie sześć pojazdów dziennie. Przy systemie jednozmianowym to 1500 aut rocznie.

- W ciągu dwóch lat uruchomiona zostanie produkcja na trzy zmiany, co przełoży się na 4,5 tys. eVanów rocznie. Pełną moc fabryka osiągnie po ponad 5 latach. Zakładamy, iż wówczas będziemy produkować 12 tys. pojazdów w ciągu roku

- dodaje prezes.

Na początek zatrudnienie w firmie znajdzie 250 osób, a docelowo 1500. Prototyp pojazdu już jest. Został wyprodukowany w Zgorzelcu.

- Jest w stanie przejechać 400 kilometrów na jednym ładowaniu. W procesie produkcji chcemy zastosować technologię, która pozwoli na przejechanie 580 km na jednym doładowaniu. eVan ma 160 kilowatów mocy, przyspiesza w granicach 9 sekund do 100 kilometrów

- dodaje Gryszczuk.

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/400-miejsc-pracy-w-lodzi-producent-pralek-i-zmywarek-rekrutuje/GrMzaYSM50rA6SBMuXpV

Szansa dla całego województwa

Z inwestycji cieszy się wójt Kleszczowa.

- eVan i jego produkcja to ogromna szansa dla całego województwa, nie tylko dla Kleszczowa. Liczę, iż fabryka będzie magnesem i przyciągnie kolejne podmioty, które będą produkowały komponenty do eVana

- mówi Dariusz Michałek.

Dodajmy, iż inwestor podpisał porozumienie z Politechniką Łódzką. Pole do współpracy jest ogromne - jak mówi prof. Krzysztof Jóźwik, rektor PŁ - na przykład w zakresie tworzyw sztucznych.

- Dzięki temu produkt będzie jeszcze bardziej polski

- podkreśla rektor.

Przedsięwzięciu kibicuje europoseł Dariusz Joński.

- Jako członek komisji transportu nie spodziewałem się, iż w czasie tej kadencji będzie mi dane stać z pomysłodawcami takiego pojazdu. Będzie on bez wątpienia konkurował z europejskim i światowymi produktami. To jest niezwykle ważne, iż jako Polska weźmiemy udział w tym wyścigu na rynku motoryzacji

- przekonuje Joński.

https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/lodzki-spolecznik-jest-schorowany-i-potrzebuje-pomocy-zbiorka-praktycznie-stanela-w-miejscu-a-on-mierzy-sie-z-hejtem/h4g0LF1lwoVVbYlD1GMk
Idź do oryginalnego materiału